CrowdFundingDer er mange måder, man som iværsætter kan skaffe finansiering til sin virksomhed. En af de lidt nyere måder er crowdfunding.
Altså at lade publikum - kunder og andre interessenter - støtte op om din finansiering ved enten at tilbyde lån, køb (lidt som forudbetaling) eller anden form for modydelse.
Fordelene ved Crowdfunding er at det er en slags prøve om din idé eller dit projekt har et perspektiv. Kan man finde kunder, der vil forudbetale produktet, eller på anden måde bakke det op, så er det lidt lettere at gå i banken.
Men fortvivl ikke, hvis ikke det lykkedes. Det er ikke alt der er egnet til den form for finansiering.
Startinfo har "backed" - det kaldes det på nudansk - et projekt med en App, og det lykkedes ikke. Men projektet er realiseret og har skaffet den fornødne finansiering andre steder fra.
Crowdfunding er nok mest egnet til projekter, der retter sig mod forbrugere og er lette at forstå. Og gerne med en sympatisk vinkel. Altså at det udover et produkt også gøre noget godt for andre end iværksætteren bag.
Hvis du skal crowdfunde en ny idé eller et nyt produkt, skal du regne med at gøre en del selv. Du får naturligvis hjælp fra platformen, og deres nyhedsmails og almene kendskab, men det er ikke altid nok. Så du skal på sociale medier, sende mails, gå i pressen og meget andet. Især hvis det er et stort beløb.
Gode Crowdfunding sider i Danmark:
-> Coop Crowdfunding: https://crowdfunding.coop.dk/
-> Boomerang: https://booomerang.dk/
|
|
|