Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
 
 
 

Få styr på regnskabet fra dag 1 som iværksætter

 

Det er vigtigt at få dit produkt ud over stepperne som iværksætter, så du kan sælge og tjene penge. Men det er mindst lige så vigtigt, at du helt fra dag 1 har styr på virksomhedens økonomi i form af et regnskab.

 

Hvor omfangsrigt dit regnskab skal være, afhænger af din virksomhedstype. Selskaber skal indberette årsregnskaber, hvilket typisk kræver hjælp fra en revisor, mens enkeltmandsvirksomheder kun skal indberette regnskaber ved forespørgsel fra skat.

 

Selvom du har en enkeltmandsvirksomhed og ikke som udgangspunkt skal indberette årsregnskab til skat, skal du alligevel holde styr på din virksomheds økonomi. Du skal nemlig indberette dit forventede overskud i forhold til at betale skatterater 10 gange årligt, og du skal ligeledes holde styr på den indbetalte moms.

 

Der findes heldigvis mange gode og til dels gratis regnskabsprogrammer, der klarer det hele for dig.

 

Lad ikke dine bilag blive til et mareridt. Få styr på din bogføring fra starten.

 

De 3 bedste regnskabsprogrammer til iværksættere

Den lette løsning for dig, der har en enkeltmandsvirksomhed, er et regnskabsprogram, der samtidig har et fakturaprogram. På den måde overgår tallene fra dine fakturaer og regninger direkte til dit online regnskab, og du undgår taste- og regnefejl. Et godt regnskabsprogram fungerer som en online bogholder.

 

De 3 bedste og mest brugte regnskabsprogrammer i Danmark er:

 

  • Billy
  • Dinero
  • e-conomic

 

Fordelene ved netop disse tre regnskabsprogrammer er, at de har rigtig mange funktioner, at de ligger i skyen, og at de er stabile og modne.

 

Billy har en fantastisk kundeservice, og som bruger får man en følelse af, at der konstant sidder nogen ved chatten og venter på at hjælpe. Programmet bliver løbende opdateret og forbedret, og for iværksættere har det alle de funktioner, der er nødvendige. Derudover er det enormt brugervenligt, og du behøver ikke bruge oceaner af tid på at sætte dig ind i det.

 

Dinero er blandt andre udviklet af Martin Thorborg - som du som iværksætter med sikkerhed kender til. Han er blandt andet også én af mændene bag Amino. Der er tale om et grundigt og stabilt system med mange år på bagen. Derudover får du som medlem adgang til en lang række guider om alt, du har brug for at vide i forbindelse med regnskab, bogføring og fakturering.

 

Både Billy og Dinero har en gratis version, som du kan starte med at bruge. Ønsker du adgang til flere funktioner, kan du vælge en betalingsløsning. Fælles for programmerne er, at priserne er meget rimelige. I 2021 koster et Premium-medlemskab 195 kr. ekskl. moms hos Billy, og et tilsvarende Pro-medlemskab hos Dinero koster 245 kr. ekskl. moms.

 

e-conomic er udviklet af en revisor og en bogholder, og det er da også netop disse målgrupper, der primært benytter programmet. Programmet bliver anbefalet vidt og bredt, men kræver en basiskendskab til regnskaber. Som iværksætter kan du i 2021 få en startup-pakke til 129 kr. ekskl. moms, hvor prisen stiger til 199 kr. ekskl. moms, når du stiger i årlige posteringer, eller hvis du har behov for ekstra funktioner som bankafstemning. 

 

Vil du gerne vide mere om at komme i gang med regnskaber og fakturering som iværksætter, kan du læse mange nyttige guider på kristianole.dk.  

 

 

 Artikler om iværksætteri skrevet af samarbejdspartnere

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.