Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

Sådan kan du motivere dit salgsteam til bedre præstationer

Det er de færreste virksomheder, der kan klare sig uden en salgsafdeling. Derfor er det afgørende, at man som ejer af virksomheden har et stort fokus på netop denne afdeling.

Hvis ikke der bliver skabt salg, er der ikke noget at lave for resten af virksomheden. Det gør sig gældende, uanset om man driver et webbureau, en dækfabrik eller noget helt tredje.

 

Derfor bør du som virksomhedsejer have en stor interesse i at opretholde en høj motivation blandt dine sælgere. Heldigvis er dette noget, du kan opnå på flere forskellige måder.

 

Lav interne konkurrencer blandt sælgerne

Der skal ikke være nogen tvivl om, at dette er en løsning, der deler vandene. Der er mange, der mener, at man ikke bør kaste sig ud i dette, men faktum er, at mange virksomheder har succes med det.

Rigtig mange mennesker bliver motiveret af konkurrence. Det er især tilfældet, hvis der er noget på spil. Derfor vil det også være oplagt med en præmie til den bedste sælger.

Hvordan man laver konkurrencen, er selvfølgelig en vurderingssag. I de fleste tilfælde bliver konkurrencen dog baseret på, hvem der skaber den største omsætning eller laver flest salg.

 

Hav et dashboard hængende i salgsafdelingen

Der skal ikke være nogen tvivl om, at dine sælgere også vil blive motiveret, hvis der er dashboard på væggen i deres afdeling. Dermed kan de altid holde øje med, hvordan det ser ud med tallene.

 

Hvis du har i sinde at kaste dig ud i dette, er det vigtigt, at du får lavet et dashboard til salg. Det vil sige, at det er KPI'er, der er relateret til salg, der skal vises - og ikke alt muligt andet.

 

Heldigvis er det noget, der er rig mulighed for, da der findes op til flere af sådanne systemer på det danske marked. Derfor kan du selvfølgelig også få lavet et dashboard, der passer til netop din salgsafdeling.

 

Skab motivation i dit salgsteam med et dashboard

 

Hav ugentlige møder med salgsafdelingen

I mange virksomheder er det også en stor succes, at der er ugentlige møder med salgsafdelingen, hvor der bliver talt nærmere om tallene.

 

Langt de fleste sælgere er konkurrencemennesker af natur, hvorfor de ønsker at forbedre sig ved hvert enkelt møde. Ligeledes ønsker de også at være den person, der har skabt flest salg.

 

Derfor er det værd at overveje at holde et ugentligt statusmøde med dine sælgere. Dette kan du enten gøre i starten eller slutningen af ugen, afhængigt af, hvad du mener er bedst.

 
Publiceret 23.12.2022

 

Artikler om iværksætteri skrevet af samarbejdspartnere 

 

 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.