USP - Unique Selling Proposition eller Unique Selling PointIgen et af de meget anvendte udtryk, som stammer fra markedsførings litteraturen i USA. I USA og den engelsktalende del af verden kalder man det mest Unique Selling Proposition, men uden for USA, som regel Unique Selling Point. Formentlig fordi flere har haft svært ved ordet Proposition, som egentlig bare betyder forslag. Men hvad betyder Unique Selling Point?Nu ta' vi så den Danske udgave Unique Selling Point (altså punkt) og ser på begrebet. Og til trods for forskellen i udtryk er det faktisk ret godt tænkt. og noget man bør tænke over. Det henviser til den unikke egenskab, som en virksomheds produkt eller service er udtryk for og det (og det er vigtigt), der gør det muligt at skille sig ud fra konkurrenterne.
Altså basalt set: Hvorfor skal kunderne vælge dig frem for din konkurrent?
Du kan sagtens få spørgsmålet i banken: Hvorfor skulle kunder handle hos dig, der er jo så mange andre muligheder. Så tænk over det inden. Hvorfor skulle de vælge mig? Det skal du helst kunne svare på.
|
|
|