Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
 

ABC analyse

Hvad er en ABC analyse?

Det er egentlig en tommelfingerregel analyse, der kan bruges til flere ting... Men først og fremmest at få fokus på de vigtigste emner, man bør tage fat i.

 

Den minder lidt om 80/20 reglen. Man påstår at 80% af de fleste selvstændiges fortjeneste stammer fra 20% af kunderne. Men at man nogle gange bruger 80 % af tiden på dem, der kun skaber 20 % af fortjenesten...

 

Det er lidt det princip, der ligger til grund for ABC-analysen... Her kan man klassificere ens kunderne efter modellen ved at inddele dem i grupper:

 

A: Meget vigtige
B: Mindre vigtige
C: ikke vigtige

 

Og det giver jo så sig selv, hvilke kunder der bør være i fokus.

 

Hvordan bruger man konkret en ABC-analyse?

Men også i forhold til fx produkter kan en abc-analyse give god mening. Sælger du fx 100 produkter fra din webshop, kan det hurtigt blvie uoverskueligt, hvad du egentlig sælger mest af og tjerner mest på.

 

Derfor kan det være en god idé i, at lægge alle dine produkter ind i et regneark, og sortere dem i omsætning og i fortjeneste. Når du så får listen færdig sorterer du den i værdi, hvilket er ret let i excel.  

 

Dine "A" produkter bør du derfor gøre mere synlige på webshoppen. De skal med i "andre kunder købte også..." 

 

Kan vi opdele kunderne i typer efter ABC-formlen?

Hvis kunderne er opdelt i henhold til deres køb hos os og den avance det giver os, så vil man ofte se, at kun nogle få kunder genererer virkelig meget, altså er de A-kunder. B- og C-kunder er på den anden side mere talrige, men leverer lavere salg. Derfor bør der rettes større opmærksomhed mod de vigtige kunder.

 

Mange virksomheder har samme tilbud til alle, og det lyder jo både smukt og demokratisk, men kan C-kunderne i det her tilfælde egentlig svare sig at handle med? Og tilbyde kredit til, sende kæmpe kataloger til mv.? 

 

Det bør i hvert fald overvejes jf. modellen.

 

Du kan også bruge modellen, når du skal udarbejde en forretningsplan. Her skal du jo tage stilling til både kunder, konkurrenter mv. Og ikke alle er lige vigtige. Se vores afsnit om Forretningsplan i IværksætterGuiden.

 

 

 

 

 


 

A

ABC analyse
Agil
AIDA
Aktieselskab
Aktiver
Arbejde
Arbejdsskadeforsikring

B

BBR
Billånsberegner
Bootstrapping
Branchekode
Branding
Business Angel
Business Model Canvas

C

Content Management
Copyright
CrowdFunding
CSR
CVR

D

Dagpenge
DGI Impact startup program
Disruption
Due Dilligence

E

Early Warning
Earlystage.dk
EBIT
Efteruddannelse
EFU modellen
Egenkapital
Erhvervsforsikring
Erhvervshus
Erhvervskontor

F

FACEBOOK
Fiasko
Franchising

G

GEW - Global Entrepreneurship Week

H

Hvidvask

I

IT sikkerhed
Iværksætter "overlevelse"
Iværksætterbarometer
Iværksætterkursus

K

Kontrollerede transaktioner blanket 05.021
Kundebesøg
Kørselsregnskab (Kørebog)

L

Lægepraksis, hvordan bliver man praktiserende læge?

M

Mand&Bil

O

Ondernemersklankbord
Online Marketing Leksikon

P

Passiver
Patent
PESTEL analyse

Q

Quora

R

Regnskabsklasser
Restaurationsloven

S

Socialøkonomisk iværksætter
SWOT analyse

T

Turn around

U

USP - Unique selling proposition eller point

V

Varemærke
Vækstfonden
Væksthus
Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.