Forside
 
 
 
 
 
 
 
 

ABC analyse

Det er egentlig en tommelfingerregel analyse, der kan bruges til flere ting... Men først og fremmest at få fokus på de vigtigste.

 

Den minder lidt om 80/20 reglen. Man påstår at 80% af de fleste selvstændiges fortjeneste stammer fra 20% af kunderne. Men at man nogle gange bruger 80 % af tiden på dem, der kun skaber 20 % af fortjenesten...

 

Det er lidt det princip, der ligger til grund for ABC-analysen... Her kan man klassificere ens kunderne efter modellen ved at inddele dem i grupper:

 

A: Meget vigtige
B: Mindre vigtige
C: ikke vigtige

 

Og det giver jo så sig selv, hvilke kunder der bør være i fokus.

 

Hvis kunderne er opdelt i henhold til deres køb hos os og den avance det giver os, så vil man ofte se, at kun nogle få kunder genererer virkelig meget, altså er de A-kunder. B- og C-kunder er på den anden side mere talrige, men leverer lavere salg. Derfor bør der rettes større opmærksomhed mod de vigtige kunder.

 

Mange virksomheder har samme tilbud til alle, og det lyder jo både smukt og demokratisk, men kan C-kunderne i det her tilfælde egentlig svare sig at handle med? Og tilbyde kredit til, sende kæmpe kataloger til mv.? 

 

Det bør i hvert fald overvejes jf. modellen.

 

 

 

 

 

Startinfo.dk
Sct. Cathrines Vej 21, 9800 Hjørring
Strandvejen 16, 9000 Aalborg
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.