ABC analyse - en kort beskrivelse af ABC analyse for iværksættere
Hvad er en ABC analyse?Det er egentlig en tommelfingerregel analyse, der kan bruges til flere ting... Men først og fremmest at få fokus på de vigtigste emner, man bør tage fat i.
Den minder lidt om 80/20 reglen. Man påstår at 80% af de fleste selvstændiges fortjeneste stammer fra 20% af kunderne. Men at man nogle gange bruger 80 % af tiden på dem, der kun skaber 20 % af fortjenesten...
Det er lidt det princip, der ligger til grund for ABC-analysen... Her kan man klassificere ens kunderne efter modellen ved at inddele dem i grupper:
A: Meget vigtige
Og det giver jo så sig selv, hvilke kunder der bør være i fokus. Hvordan bruger man konkret en ABC-analyse?Men også i forhold til fx produkter kan en abc-analyse give god mening. Sælger du fx 100 produkter fra din webshop, kan det hurtigt blvie uoverskueligt, hvad du egentlig sælger mest af og tjerner mest på.
Derfor kan det være en god idé i, at lægge alle dine produkter ind i et regneark, og sortere dem i omsætning og i fortjeneste. Når du så får listen færdig sorterer du den i værdi, hvilket er ret let i excel.
Dine "A" produkter bør du derfor gøre mere synlige på webshoppen. De skal med i "andre kunder købte også..." Kan vi opdele kunderne i typer efter ABC-formlen?Hvis kunderne er opdelt i henhold til deres køb hos os og den avance det giver os, så vil man ofte se, at kun nogle få kunder genererer virkelig meget, altså er de A-kunder. B- og C-kunder er på den anden side mere talrige, men leverer lavere salg. Derfor bør der rettes større opmærksomhed mod de vigtige kunder.
Mange virksomheder har samme tilbud til alle, og det lyder jo både smukt og demokratisk, men kan C-kunderne i det her tilfælde egentlig svare sig at handle med? Og tilbyde kredit til, sende kæmpe kataloger til mv.?
Det bør i hvert fald overvejes jf. modellen.
Du kan også bruge modellen, når du skal udarbejde en forretningsplan. Her skal du jo tage stilling til både kunder, konkurrenter mv. Og ikke alle er lige vigtige. Se vores afsnit om Forretningsplan i IværksætterGuiden.
|
|
|