Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

FACEBOOK - også et godt medie for iværksættere

 

Hvordan bruger man Facebook som iværksætter?

Danmarks måske største medie har meget at byde på for iværksættere. Men det kan også være lidt et "træls" medie, hvor der kan være bøvl og besvær. Når Facebook udruller opdateringer kan ting pludseligt ændre sig ret uforklarligt, og som iværksætter er det et lidt "farligt" medie, for man har ikke rigtig sikkerhed for nogen ting. 

 

Du bør derfor klart ikke bruge Facebook i stedet for din egen hjemmeside. Der er set eksempler på pludseligt lukkede sider, falske anmeldelser og banditter, der "overtager" siden fra den oprindelige ejer.

 

Men derfor kan det stadig være et udmærket medie, som supplement til din øvrige markedsføring. Og især ved annoncering er det et super stærk medie, hvor man meget præcist kan ramme målgruppen uanset om det er på alder, køn, bopæl eller sågar hvilken skole folk har gået på.

 

Men først lige lidt facts om Facebook.

Facebook blev oprettet i Californien i 2004 af den nu verdensskendte milliardær, Mark Zuckerberg.

 

Zuckerberg var studerede på Harvard University og lavede egentlig i første omgang Facebook, som et forum for studerende. Men succes blev hurtig så stor at Facebook nu er gjort tilgængelig for alle.

 

Facebook er en verdens mest besøgte websites. Angiveligt bliver over 2,5 milliarder fotos uploadet hver måneden. Facebook har mange datacentre i verden også i her i Danmark, hvor Odense lægger areal til. Og til gengæld modtager varme fra afkølingen af serverne, som nu forsyner byens fjernvarme.

 

Facebook er blevet beskyldt for at stille platform til ekstremisme og en medvirkende årsag til daværende præsident Trumps valg, ved at lægge og plads og algoritmer til falske nyheder og meget mere. 

 

Det er på mange måder et lidt kontroversielt socialt medie, som bla. de Europæiske myndigheder holder øje med. Men det er samtidig verdens største social medie, så for en del vikromheder kan det være svært at komme uden om.

 

Hvad kan iværksættere bruge Facebook til?

 

Facebook-grupper

Det er gratis at etablere Facebook-grupper, og den funktion benyttes da også i meget høj grad. Der er grupper for stort set en hver interesse, hobby, erhverv, geografisk sted mv.

 

Der findes også en del super gode grupper for iværksættere. Se oversigt nedenfor.

 

Fordelen ved disse grupper er at man rammer folk med samme interesse, som en selv. Derfor er der ofte meget velvillighed for delingen af relevante opslag. Og det er med til at skabe kontakt mellem brugere, der ikke i forvejen kender hinanden. Disse grupper tjener både morsomme og seriøse formål. Pas på med ikke at markedsføre dig alt for heftigt, for nogle af grupperne er ret følsomme over for reklamer. Del derfor gerne tip og tricks, spørg om hjælp til et eller andet, men undgå "få 10% rabat resten af ugen" opslag. 

 

De fleste oplever, at generelle opslag på Facebook får meget få "likes" eller delinger og at det er blevet værre år for år. Hvis du for 10 år siden opslog et eller andet vil du typisk i dag få måske kun 10% af de interaktioner - altså likes, delinger eller kommentarer - som dengang.

 

Men det gælder ikke altid i grupper, hvor folk typisk har et interessefællesskab.

 

Et eksempel på en Facebook gruppe er Nordjysk iværksætter Netværk. Den kan du blive medlem og opslå spørgsmål og emner om iværksætteri.

 

Facebook-sider

Du kan gratis lave en side for din virksomhed og invitere dine venner (på Facebook) til at følge den

 

Se fx Startinfo's facebook side: https://www.facebook.com/startinfo.dk 

 

Sørg for at få 2 faktor godkendelse på din side og sørg for du har en ven, der også gøres til administrator. Alt kan ske på Facebook, og du kan af uforklarlige årsager blive smidt ud af din egen side eller gruppe. Men også for at sikre at der ikke er nogen, der overtager din side og misbruger den. Det er vigtigt!

 

Annoncering på Facebook (Og Instagram)

Der er rigtig gode muligheder for annoncering på Facebook. Og uanset hvad man måtte mene om mediet så er mulighederne for at ramme en meget, meget præcis målgruppe virkeligt gode.

 

Du har mulighed for at lade Facebook skabe automatisk annoncer, du kan selv oprette dem og du kan "booste" et opslag. At booste et opslag betyder at du laver et almindeligt opslag a la "nye varer i shoppen" og så betaler du Facebook for at vise det til nogen du ikke er venner med og som normalt ikke ser dine opslag.

 

Man anbefaler generelt nok mest selv at oprette en annonce frem for boost, men nogle gange er det bare lettere at gå ind og booste et opslag. 

 

 

Facebook er et udmærket medie til annoncering

 

Gode sider på Facebook for iværksættere


Nordjysk Iværksætter Netværk:  

https://www.facebook.com/groups/22245716173 

 

Iværksætter Netværket Danmark (IND): 

https://www.facebook.com/groups/1496249213956187  

 

Unge Iværksættere: 

https://www.facebook.com/groups/130654867533291

 

Iværksætter Netværk (IVN):

https://www.facebook.com/groups/44076347394 

 

Scandinavisk Iværksætter Netværk:

https://www.facebook.com/groups/2177170005720961 

 

Internationale iværksætter (English speeking entrepreneurs in DK)

https://www.facebook.com/groups/internationalstartupservice 

 

Iværksætter Danmark (Kurser, events og workshops for iværksættere)

https://www.facebook.com/ivdk.dk 

 

 

 

 

 


 

A

ABC analyse - hvordan bruger du ABC analysen?
Agil
AIDA
Aktieselskab
Aktiver
Arbejde
Arbejdsskadeforsikring

B

BBR
Billånsberegner
Bootstrapping
Branchekode
Branding
Business Angel
Business Model Canvas

C

Content Management
Copyright
CrowdFunding
CSR
CVR

D

Dagpenge
DGI Impact startup program
Disruption
Due Dilligence
Duplicate content

E

Early Warning
Earlystage.dk
EBIT
Efteruddannelse
EFU modellen
Egenkapital
Erhvervsforsikring
Erhvervshus
Erhvervskontor

F

FACEBOOK
Fiasko
Franchising

G

GEW - Global Entrepreneurship Week

H

Hvidvask

I

IT sikkerhed
Iværksætter "overlevelse"
Iværksætterbarometer
Iværksætterkursus
Iværksætterordfører i Folketinget

K

Kontrollerede transaktioner blanket 05.021
Kundebesøg
Kørselsregnskab (Kørebog)

L

Lægepraksis, hvordan bliver man praktiserende læge?

M

Mand&Bil

O

Ondernemersklankbord
Online Marketing Leksikon

P

Passiver
Patent
PESTEL analyse

Q

Quora

R

Regnskabsklasser
Restaurationsloven

S

Socialøkonomisk iværksætter
SWOT analyse

T

Turn around

U

USP - Unique selling proposition eller point

V

Varemærke
Vækstfonden
Væksthus
Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.