Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Startinfo & Hans Peter Wolsing
 

Nudging - påvirkning af dine kunder

 

Hvad er nudging?

 

Ja, som det jo fremgår af ordet er det ikke opfundet her i landet... Det handler om påvirkning - eller manipluation om du vil - for at påvirke mennesker i din retning du vil påvirke dem. Det kan være kunder, du gerne vil påvirke til at købe, men det kan også være at du gerne vil opnå en hensigtsmæssig adfærd.

 

Et simpelt helt dansk eksempel ser du her fra et sommerhusområde ved vestkysten. Der er ingen tvivl om budskabet her. Signalet med den 3-hjulede cykel er meget stærkt. Der er legende børn i området, så du skal bare køre langsomt. 

 

Et hyggeligt eksempel på nudging i stedet for forbud

 

Nudging er ofte et alternativ til forbud. I stedet for max. 30 skilt eller lign.

 

I Aalborg lufthavn har man opsat et efterhånden ret berømt "Kiss and Goodbye" skilt i stedet for "Parkering forbudt! ", hvor Af- og Påsætning så er tilladt i op til 3 minutter. Og det er faktisk blevet ret berømt det skildt, for de fleste synes det er ret sjovt.

 

Nudging som iværksætter

Kan man som gangske alm. iværksætter benytte "nudging" til noget i sin virksomhed?

 

Det kan man bestemt!

 

Fx i forbindelse med hjemmesiden. Her skal kunderne gerne føle sig velkomne, let kunne overskue det du sælger, og skal det være helt perfekt, skal de gerne næsten ubevidst føres til kassen. 

 

Det handler om farvevalg, tekster, knapper til "køb nu" og i det hele tage sidens opbygning.  

 

Så tænk over, hvordan du motiverer dine kunder den rigtige vej på en hyggelig og rar måde. 

 

Det kan også virke lidt mere hyggeligt.

 

Eksempler:

 

Paller til levering af varer.

 

Der kan man skrive: Returneres paller ikke medfører det en opkrævning på 99 kr. på næste faktura!

 

Eller den lidt mere nudging agtige: Du må gerne beholde pallen. Den koster kun 99 kr. og prisen bliver automatisk pålagt næste faktura, så det er let for dig.

 

Det er 100 % det samme, der sker. Det ene virker bare mindre "råbende" :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

A

ABC analyse - hvordan bruger du ABC analysen?
Agil
AIDA
Aktieselskab
Aktiver
Arbejde
Arbejdsskadeforsikring

B

BBR
Billånsberegner
Bootstrapping
Branchekode
Branding
Business Angel
Business Model Canvas
BusinessBoost fra IværksætterDanmark

C

Content Management
Copyright
CrowdFunding
CSR
CVR

D

Dagpenge
Disruption
Due Diligence
Duplicate content

E

EAN nummer
Early Warning
Earlystage.dk
EBIT
Efteruddannelse
EFU modellen
Egenkapital
Erhvervsforsikring
Erhvervshus
Erhvervskontor
ESG - En let forståelig guide til ESG

F

FACEBOOK
Fiasko
Franchising

G

GDPR - beskyttelse af
GEW - Global Entrepreneurship Week

H

Handicap som iværksætter
Hvidvask

I

Iværksætter "overlevelse"
Iværksætterbarometer
Iværksætterkursus
Iværksætterordfører i Folketinget

K

Kontrollerede transaktioner blanket 05.021
Kundebesøg
Kørselsregnskab (Kørebog)

L

Lægepraksis, hvordan bliver man praktiserende læge?

M

Mand&Bil

N

Nudging - påvirkning af dine kunder

O

Ondernemersklankbord
Online Marketing Leksikon

P

Passiver
Patent
PESTEL analyse

Q

Quora

R

Regnskabsklasser
Restaurationsloven

S

Socialøkonomisk iværksætter
SWOT analyse

T

Turn around

U

USP - Unique selling proposition eller point

V

Varemærke
Vækstfonden
Væksthus
Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.