Nudging - påvirkning af dine kunder
Hvad er nudging?
Ja, som det jo fremgår af ordet er det ikke opfundet her i landet... Det handler om påvirkning - eller manipluation om du vil - for at påvirke mennesker i din retning du vil påvirke dem. Det kan være kunder, du gerne vil påvirke til at købe, men det kan også være at du gerne vil opnå en hensigtsmæssig adfærd.
Et simpelt helt dansk eksempel ser du her fra et sommerhusområde ved vestkysten. Der er ingen tvivl om budskabet her. Signalet med den 3-hjulede cykel er meget stærkt. Der er legende børn i området, så du skal bare køre langsomt.
Nudging er ofte et alternativ til forbud. I stedet for max. 30 skilt eller lign.
I Aalborg lufthavn har man opsat et efterhånden ret berømt "Kiss and Goodbye" skilt i stedet for "Parkering forbudt! ", hvor Af- og Påsætning så er tilladt i op til 3 minutter. Og det er faktisk blevet ret berømt det skildt, for de fleste synes det er ret sjovt.
Nudging som iværksætterKan man som gangske alm. iværksætter benytte "nudging" til noget i sin virksomhed?
Det kan man bestemt!
Fx i forbindelse med hjemmesiden. Her skal kunderne gerne føle sig velkomne, let kunne overskue det du sælger, og skal det være helt perfekt, skal de gerne næsten ubevidst føres til kassen.
Det handler om farvevalg, tekster, knapper til "køb nu" og i det hele tage sidens opbygning.
Så tænk over, hvordan du motiverer dine kunder den rigtige vej på en hyggelig og rar måde.
Det kan også virke lidt mere hyggeligt.
Eksempler:
Paller til levering af varer.
Der kan man skrive: Returneres paller ikke medfører det en opkrævning på 99 kr. på næste faktura!
Eller den lidt mere nudging agtige: Du må gerne beholde pallen. Den koster kun 99 kr. og prisen bliver automatisk pålagt næste faktura, så det er let for dig.
Det er 100 % det samme, der sker. Det ene virker bare mindre "råbende" :-)
|
|
|