Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
 

Forstå vigtigheden af Online Reputation Management

 

Hvad er online reputation management?

Online Reputation management kan kort beskrives som en aktiv indsats mod negativt, uønsket, usandfærdigt eller dårligt indhold. Typisk vil det dreje sig om indhold, der kommer frem ved en helt almindelig Google-søgning. Dermed kan man sige, at indsatsen handler om at håndtere det negative indhold, der kommer frem. Indsatsen skal gerne have til formål at få den eller dem, sagen drejer sig om, til at fremstå på bedst mulig vis. Det vil altså sige, at man aktivt går i gang med at lave en håndtering af eksempelvis de søgeresultater, som dukker op på Google.

 

Hvad kan man konkret gøre?

En effektiv håndtering af negativt indhold kræver, at man kender godt til Googles mekanismer og søgemaskineoptimering. Succesfuld online reputation management kan nemlig blandt andet handle om at få Google til ændre udtryk. Dette kan ske ved eksempelvis at få søgeresultater fra side 1 ned på side 2 eller 3, alt afhængig af, hvor presserende den enkelte sag er. Derfor bør man så at sige kende til Google ‘indefra’.

Når det kommer til den aktive indsats og håndtering er det først og fremmest godt at udarbejde nyt og positivt indhold, som kan medvirke til at fjerne fokus fra de negative resultater og skubbe dem længere ned på søgeresultaterne. Herudover er det godt at kende til stærke sider, hvorpå man kan poste sit indhold og naturligvis formulere og udarbejde, der styrker virksomheden eller personens profil så godt som muligt.

 

Online reputation management sikrer dit online omdømme

 

Hvorfor er Online Reputation Management vigtigt?

Med en aktiv indsats omkring din virksomhed eller persons online reputation management er du med til at skabe tillid og troværdighed for din kunde. Online reputation management bidrager til at give et godt indtryk og få dig eller din virksomhed til at fremstå på bedst mulig vis.

 

Den dårlige omtale, som online reputation management fjerner fokus fra, kan desuden være en stor hindring for virksomheder. For når potentielle, fremtidige kunder som det første støder på negativ omtale, kan de i værste fald blive afskrækket fra at etablere sig som kunde det pågældende sted. For virksomheden eller enkeltpersonen udsat for den dårlige omtale kan dette derfor udvikle sig til manglende indtjening, tab af troværdighed og på sigt få store konsekvenser for både brandværdi og økonomi generelt. Derfor er online reputation management en god og for nogen nødvendig investering, da manglen på indsatsen ville give større konsekvenser.

 

Hvem har brug for indsatsen?

Alle kan i princippet ende i en situation, hvor online reputation management kan gavne. Spøgelser fra fortiden, braste virksomhedsdrømme eller noget helt tredje kan manifestere sig på Googles søgeresultater og føles som en tung belastning for ens nuværende tilværelse. Dette er især problematisk når personen eller virksomheden er kommet videre og ikke ønsker at blive associeret med fortiden, da den kan blive en hindring for nutiden.

 

I mange tilfælde vil spøgelserne optræde på Google-søgninger og dermed hurtigt være med til at give et dårligt førstehåndsindtryk. Der kan konkret være tale om kommentarspor, tråde på sociale medier, indlæg eller bevidst falske anmeldelser og anklager, som ikke spejler virkeligheden. Eksemplerne er mange, men det samme er mulighederne for at gøre en aktiv indsats mod dem.

 

 Artikler om iværksætteri skrevet af samarbejdspartnere

 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.