Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
 

SWOT ANALYSE

 

Hvad er en SWOT analyse?

De fire bogstaver står for Strengths (Styrker - altså det din virksomhed  er god til), Weeknesses (Svagheder - det der er svært), Opportunites (muligheder, hvad kan du forbedre eller gøre bedre for dine kunder), Threaths (trusler - hvad kan der ændres, der kan ramme dig.)

 

SWOT analyen, som stammer fra amerikanske universiteter helt tilbage i 1950'erne, er en model der kan bruges både for en helt ny iværksætter og for en kæmpe stor virksomhed med behov for at se på strategierne. Den kan også anvendes på et konkret produkt, hvis man fx vil lancere noget helt nyt på markedet.

 

Hvordan bruger man SWOT modellen?

Når man laver en SWOT anayse, bruger man ofte en model, som den nedenfor her.

 

 Strengths (styrker)

 Weeknesses (svagheder)

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 Opportunites (muligheder)

 Threats (trusler)

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • .

 

 

 

 

 

  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

 

 

Eksempler på de fire SWOT bogstavers indhold...

Og vi ta'r dem lige på Dansk.

 

Styrker:  Godt koncept, ny måde at gøre tingene på, hurtig levering...

 

Svagheder: Ukendt på markedet, lavt markedsføringsbudget, høje anlægsomkostninger...

 

Muligheder:Nye kunder (tilflytning), konkurrenter har ikke produktet som kerneydelse, nye teknologi, mere personlig service....

 

Trusler: Ny lovgivning, nye konkurrenter, svær finansiering af vækst....

 

Bemærk. Det er kun eksempler. Du skal se hvad, der passer til dig, din virksomhed, det marked du skal konkurrerer på og  

 

 

Vær lidt selvkritisk i dit arbejde med SWOT modellen

Når du arbejder med en SWOT analyse er det en god idé at være lidt selvkritisk. Mange iværksættere glemmer lidt de svagheder man har, og ser måske lige jubeloptimistisk nok på det.

 

Prøv at være realistisk i din bedømmelse.

 

Og prøv at beskrive mindst en 4-5 punkter på hvert felt, men heller ikke alt for mange… Kommer det fx over 10 punkter, er det svært at lægge en strategi for hvordan man kan udnytte sine styrker eller imødegå trusler, hvis der er en kæmpeliste at ta’ fat på. Vælg de vigtigste og tænk over det du kan/bør gøre. Og søg gerne rådgivning, hvis du er i tvivl.

                                                                                                                    

SWOT eller PESTEL?

Der er flere lighedspunkter mellem SWOT modellen og PESTEL  modellen. De handler begge om at danne sig et overblik over en virksomheds situation og prøve at forudse kommende problemer eller muligheder. Se vores artikel om PESTEL analyse her! 

                                                   

 

 

 


 

A

ABC analyse
Agil
AIDA
Aktieselskab
Aktiver
Arbejde
Arbejdsskadeforsikring

B

BBR
Billånsberegner
Bootstrapping
Branchekode
Branding
Business Angel
Business Model Canvas

C

Content Management
Copyright
CrowdFunding
CSR
CVR

D

Dagpenge
DGI Impact startup program
Disruption
Due Dilligence

E

Early Warning
Earlystage.dk
EBIT
Efteruddannelse
EFU modellen
Egenkapital
Erhvervsforsikring
Erhvervshus
Erhvervskontor

F

FACEBOOK
Fiasko
Franchising

G

GEW - Global Entrepreneurship Week

H

Hvidvask

I

IT sikkerhed
Iværksætter "overlevelse"
Iværksætterbarometer
Iværksætterkursus

K

Kontrollerede transaktioner blanket 05.021
Kundebesøg
Kørselsregnskab (Kørebog)

L

Lægepraksis, hvordan bliver man praktiserende læge?

M

Mand&Bil

O

Ondernemersklankbord
Online Marketing Leksikon

P

Passiver
Patent
PESTEL analyse

Q

Quora

R

Regnskabsklasser
Restaurationsloven

S

Socialøkonomisk iværksætter
SWOT analyse

T

Turn around

U

USP - Unique selling proposition eller point

V

Varemærke
Vækstfonden
Væksthus
Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.