SWOT ANALYSEHvad er en SWOT analyse?De fire bogstaver står for Strengths (Styrker - altså det din virksomhed er god til), Weeknesses (Svagheder - det der er svært), Opportunites (muligheder, hvad kan du forbedre eller gøre bedre for dine kunder), Threaths (trusler - hvad kan der ændres, der kan ramme dig.)
SWOT analyen, som stammer fra amerikanske universiteter helt tilbage i 1950'erne, er en model der kan bruges både for en helt ny iværksætter og for en kæmpe stor virksomhed med behov for at se på strategierne. Den kan også anvendes på et konkret produkt, hvis man fx vil lancere noget helt nyt på markedet. Hvordan bruger man SWOT modellen?Når man laver en SWOT anayse, bruger man ofte en model, som den nedenfor her.
Eksempler på de fire SWOT bogstavers indhold...Og vi ta'r dem lige på Dansk.
Styrker: Godt koncept, ny måde at gøre tingene på, hurtig levering...
Svagheder: Ukendt på markedet, lavt markedsføringsbudget, høje anlægsomkostninger...
Muligheder:Nye kunder (tilflytning), konkurrenter har ikke produktet som kerneydelse, nye teknologi, mere personlig service....
Trusler: Ny lovgivning, nye konkurrenter, svær finansiering af vækst....
Bemærk. Det er kun eksempler. Du skal se hvad, der passer til dig, din virksomhed, det marked du skal konkurrerer på og
Vær lidt selvkritisk i dit arbejde med SWOT modellenNår du arbejder med en SWOT analyse er det en god idé at være lidt selvkritisk. Mange iværksættere glemmer lidt de svagheder man har, og ser måske lige jubeloptimistisk nok på det.
Prøv at være realistisk i din bedømmelse.
Og prøv at beskrive mindst en 4-5 punkter på hvert felt, men heller ikke alt for mange… Kommer det fx over 10 punkter, er det svært at lægge en strategi for hvordan man kan udnytte sine styrker eller imødegå trusler, hvis der er en kæmpeliste at ta’ fat på. Vælg de vigtigste og tænk over det du kan/bør gøre. Og søg gerne rådgivning, hvis du er i tvivl.
SWOT eller PESTEL?Der er flere lighedspunkter mellem SWOT modellen og PESTEL modellen. De handler begge om at danne sig et overblik over en virksomheds situation og prøve at forudse kommende problemer eller muligheder. Se vores artikel om PESTEL analyse her!
|
|
|