Forside
 
 
 
 
 
 
 
 

Hvad skal (og må) mit firma hedde?

En væsentlig del, der tyisk optager iværksættere, er at vælge et godt navn til det nye firma. Det skal gerne være lidt smart, måske kunne siges på Engelsk, helst ikke skulle kunne misforståes og først og fremmest kunne huskes.

 

Hvad skal mit firma hedde?

Og så skal der gerne laves et fedt logo, der illustrerer virksomhedens ydelser og bidrager til at gøre det genkendeligt for kunderne.

 

Og alt det er jo godt nok, men der er faktisk ret mange flere overvejelser man bør gøre sig... for hvad må din virksomhed egentlig hedde?

 

Og hvad er det klogt at undersøge? Hvad nu hvis det forveksles med andre? Dit firmanavn skal gerne være unikt.

 

Men hvordan vælger man et godt firmanavn? Se mere nedenfor.

 

Valg af firmanavn

Det er ikke nogen let øvelse, men noget du er nødt til at gøre. Og helst skal gøre rigtigt første omgang. For det at ændre navn, logo, måske domæne og alt muligt andet er en super dyr omgang.

 

De 3 væsentligste ting er følgende:

 

1. Det skal være et navn du kan være stolt af. Det skal passe til dig for det er din virksomhed. Når du ta'r telefonen, når du skriver dit firmanavn på en liste skal det passe til dig. Mange bruger ordet "mavefornemmelse", og i mangel på bedre udtryk er det nok, dit navn skal give dig... "en god mavefornemmelse".

 

2. Det skal helst være til at udtale og huske for kunderne... Der er ofte firmanavne, der giver anledning til forvirring. Og så skal du tænke på hvem dine kunder er. Vil du sælge it løsninger til store virksomheder skal firmaet nok ikke hedde "Østergades PC fixer". Vil du handle med udlandet er navne uden æ,ø og å i, ofte en fordel. Du skal i det hele taget tilpasse til din branche, dine kunder og det "signal", du gerne vil sende.

 

3. Og så må det ikke kunne forveksles med andre firmanavne. Du får automatisk besked, hvis du prøver at registrere et selskab (fx  ApS eller A/S - link fører til beskrivelse af de 2 selskabstyper), men er det et persoonligt ejet enkeltmandsfirma gør man ikke. Men tjek det godt og grundig.

 

Se iøvrigt i bunden af artiklen her... her gennemgår vi overvejelserne i forbindelse med valget af Startinfo og logo for firmaet.. ↓↓↓

 

Men hvad gør du?

Google din idé til navn. Det er faktisk sådan langt de fleste starter. Det kan hurtigt vise om der er nogen virksomheder, der hedder præcis det samme. 

 

Det kan faktisk iøvrigt være iorden, hvis der er firmaer der hedder det samme. Hvis de er i en branche, hvor geografien har betydning og der ikke sker en forveksling. Eksempelvis "Byens Frisør"... Hvis du googler det kan du finde en i Hjørring, Middelfart, Hadsten, Julesminde og sikkert flere steder. 

 

Det er egentlig ikke noget stort problem for normalt vil man ikke "gå forkert" og vælge en i Hjørring, hvis man går rundt på gaden i Middelfart.

 

Der kan forveksles et brev eller en pakke, men det er typisk ikke de store gener.

 

Men hvis du er i en branche, hvor du og dine konkurrenter rekrutterer kunder i hele landet, så skal du sikre dig et unikt firmanavn, der ikke kan forveksles med andre.

 

Søg også på CVR.dk og på Patent- og Varemærkestyrelsen side. Link er her

 

Patent- og Varemærkestyrelsen lyder meget som kun relevant for "patent søgninger", men du kan også tjekke om firmnavne mv. er optaget af andre.

 

 

 

 

 

CASE: Navn og logo for Startinfo.dk.

Der var mange overvejelser vedr. valg af firmanavn og domænenavn.

 

En informationsportal for iværksættere med gode råd til opstart, skrevet på en jordnær måde var grundidéen. Samtidig skal siden guide iværksættere til de tilbud der findes i hans/hendes lokalområder (= kommune). Man kan se både rådgivningstilbud, arrangementer, muligheder for lokaler mv.  


Det skulle være relativt kort, forståeligt, at det omhandler start af egen virksomhed, og så skulle virksomhedens navn være domænenavnet.

 

Og navnet skal også illustrere at målgruppen er den brede gruppe af iværksættere... Altså alle dem, der ikke er i Løvens Hule, dem der ikke kommer hjem med mio. af dollars fra Silicon Valley eller med andre ord de 97% af danske iværksættere!

 

Først undersøgte vi Google.

Så tjekkede vi CVR.dk

Så tjekkede vi Patent- og Varemærkestyrelsen

Vores advokat tjekkede også hos Selskabsregisteret

 

Så var navnet sådan set på plads og det blev registreret hos DK-hostmaster. Vi bookede også StartUpinfo, så der ikke er nogen der læner sig for meget op af vores forhåbentlige kommende goodwill hos iværksættere...

 

Så kom logo. Vi fik en dygtig designer og marketings gut sat på opgave, Det er Thomas Hjortshøj fra virksomheden Concepthuset i Kolding.... han kan anbefales! Find kontaktoplysninger her!

 

Resultatet blev:

 

Logo Startinfo.dk

 

Altså næsten bare teksten, men givet nogle små sjove variationer... Pæren for idé. "o"-et som målskive og punktum som tandhjul.

 

Det kunne man vælge at beskytte hos Patent- og Varemærkestyrelsen, men det har vi fravalgt. Der er næppe nogle der vælger det, og i øvrigt har vi hævd på navnet fra den dag, vi blev registreret som selskab hos Erhvervsstyrelsen.

 

 

 

 

Startinfo.dk
Sct. Cathrines Vej 21,
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.