Forside
 
 
 
 
 
 
 
 

Budgetter

 

Det med økonomien er typisk en udfordring for langt de fleste iværksættere. Det er ikke kun dig, der oplever det!

 

Selv de mest professionelle vækstiværksættere med super planer roder ofte rundt i begreberne og de forskellige økonomiske udtryk, der anvendes i forbindelse med budget og regnskab.

 

Her vil vi stille og roligt prøve at indføre dig i begreberne og det du bør gøre, men først og fremmest er rådet herfra:

 

Søg hjælp hos en revisor! 

 

Men selvom du søger hjælp er det en mere end god idé at du selv sætter dig lidt ind i det...

 

Skrækhistorien fra det virkelig liv, var en iværksætter der havde susende travlt med 5 mand i arbejde og som havde en revisor til at stå for bogføringen. Han værdigede ikke bogføringen et blik før banken efter 5 - 6 mdr. lukkede kassekreditten pga. af stort overtræk.

 

Han anede simpelthen ikke, hvad der havde ramt ham. Der var jo nærmest venteliste af kunder.... Men en af årsagerne var at han suverænt var den billigste i hans branche. Hvor han troede han tjente penge, så tabte han mange penge for hver dag der gik. Men han opdagede det ikke før det var for sent.

 

Så læs med, og spørg, hvis revisoren siger noget du ikke forstår. Det er ikke flovt! Revisoren ved heller ikke de mest simple ting om grundvandssænkning, kosmetik, facebook annoncering eller hvad branche du nu er i. 

 

Men forbered dig på mødet med revisoren, og find tallene frem så godt du nu kan, inden jeres 1. møde.

 

Hvilke budgetter skal jeg så lave?

 

Anlægsbudget (også kaldet opstartsbudget)

Driftsbudget på årsbasis

Månedsbaserede drifts- og likviditetsbudgetter

Finansieringsbudget

Privat budget

 

Og ja det ser lidt voldsomt ud, men brug nogle skabeloner og find tallene frem, så er det ikke så slemt. Du finder budgetskabelonerne her!

 

Vi gennemgår de forskellige budgetter et efter et. Og med en beskrivelse af hvad det skal omfatte og hvorfor det er vigtigt...

 

Anlægsbudget (også kalde opstartsbudget)

Det er budgettet, hvor du regner på det, det koster dig, at komme igang.

 

De udgifter man typisk skal ha' med her er følgende:

  1. Køb af maskiner, inventar, biler og andre fysiske anlægsaktiver. 
  2. Depositum husleje, indretning af lejede lokaler
  3. Etableringsgebyrer, stiftelsesgebyrer (selskab fx), køb af software og rådgivning i forbindelse med start.
  4. Patent, designbeskyttelse og lign. 
  5. Markedsføringsudgifter, fx. logodesign, design af hjemmeside mv. 
  6. Varer, råvarer, hjælpeprodukter mv.

Fælles for udgifterne er at du bør undersøge priserne! Det glemmer folk ofte.

 

Du bør handle om priserne... også i din opstart. Og vælg fornuftigt, så du bruger penge på det der er vigtigt. Startinfo.dk's første PC blev købt brugt hos ReFurb til en meget lav pris. Og nu tjener vi endda en smule ved at henvise til deres hjemmeside! 

 

Bemærk! Du kan vælge om du vil "konvertere" anlægsudgifter til driftsudgifter. Du kan vælge at lease en bil fx. frem for at købe en. De fleste maskiner kan leases og der kan laves abonnemts-løsninger på sort set alt.   

 

Likviditetsbudget

Måske det vigtigste budget overhovedet.

 

Det er budgettet, der sikrer dig overblik over dit firmas likviditet, altså din beholdning af penge, dit indestående i banken eller for den sags skyld rådighedsbeløbet på kassekreditten.

 

Det giver dig overblik over, hvornår du skal betale dine ting og hvornår du nogenlunde kan forvente indbetalinger.


Men hvad kan du selv gøre for at sikre din likviditet inden du starter? Ja, du kan jo låne "nok" i banken :-). Men ellers kan du i nogen grad tilrettelægge din virksomhedslikviditet på forhånd, fx. ved korte betalingsbetingelser og lign.

 

En del af budgettet og dit forretningsmæssige setup er salgs- og leveringsbetingelser. Herunder ikke mindst dine betalingsbetingelser.

 

Se en kort video, hvor STORM Advokatfirma gennemgår dine muligheder:

 

 

Må få styr på din likviditet! Det er så ærgerligt for nye virksomheder at må sige nej til ordrer - og det sker - fordi, der ikke er penge på bogen til at købe ind til ordren.

 

Samtidig er det vigtigt at kunne betale sine kreditorer (leverandører mv.) til tiden. Især nogle kreditorer, som fx. offentlige myndigheder (SKAT vedr. løn, moms mv.) er rigtig giftige at skylde penge.

 

 

Siden er ikke færdig endnu. Besøg os venligst igen senere...

 

Logo STORM advokatfirma 

Startinfo.dk
Rubjergvej 67, Lønstrup, 9800 Hjørring
Strandvejen 16, 9000 Aalborg
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.