Markedsanalyse... kan man det som iværksætter?
Svaret er JA!
Det er et stort og krævende arbejde at få fastslået, hvem der er mulige kunder til en ny virksomhed. Men forsøg alligevel inden du starter. Det vil give dig et godt kendskab til markedet, og du vil måske få ideer til nye produkter eller få kendskab til nye kundegrupper, du ikke havde tænkt på forinden.
Det er væsentlig at få fastslået, om dine kunder er forbrugere, altså slutbrugere af et produkt eller en serviceydelse eller om dine kunde er andre virksomheder eller evt. det offentlig, som du skal være underleverandører til. Man opdeler overordnet de 3 kundetyper som henholdsvis:
→ B2B Business to Business (salg til erhvervskunder)
Grunden til denne opdeling er at beslutningsprocessen hos kunden er væsentlig forskellig afhængig af om kunden er en forbruger eller en virksomhed eller en myndighed. Måden man laver en aftale, er meget forskellige.
Er kunden en privat forbruger, der er beskyttet af købeloven eller en virksomhed, hvor betingelserne i højere grad kan forhandles? Eller det offentlige, hvor der kræves bevilling altså ofte en politisk beslutning, eller et udbud eller at de ansatte har en ramme at operere inden for.
Du skal i gang med at indsamle oplysninger for at få besvaret spørgsmål som fx hvem bruger produktet nu, er der andre, der kan bruge produktet nu eller i fremtiden og hvor mange kunder er der.
Din kundegruppe (målgruppe) kan enten fastlægges som hele markedet eller som dele af markedet (segmenter) i et geografisk område som fx den kommune, du bor I eller om det er til hele landet.
Segmentering.Segmentering lyder avanceret, men det er egentlig ret simpelt. Det betyder at du forsøger at opdele dine kommende kunder i typer eller kundesegmenter.
For at man kan det skal man kunne finde nogle kundegrupper, der er ensartede med hensyn til en eller flere karakteristika. Formålet med at gruppere kunderne i nogle ensartede grupper er at du på denne måde bliver mere opmærksom på de enkelte segmenters særlige behov. Derved bliver du også bedre i stand til at tilpasse dit produkt og din markedsføring.
For at du kan foretage en opdeling i kundegrupper, er der nogle krav til segmentet:
For hver kundegruppe skal du herefter forsøge at få besvaret følgende spørgsmål:
Hvad får kunden til handle som han/hun gør?
Hvordan beslutter kunden sig?
Hvad kan kunden ellers gøre?
Foreligger der markedsundersøgelser for netop dit produkt eller et tilsvarende produkt, vil ovennævnte spørgsmål hurtigt kunne besvares. Ellers gælder det om at være kreativ, når spørgsmålene om kunder og marked skal besvares. De steder, du kan hente oplysninger, er:
Hvis dit produkt er helt nyt på markedet eller hvis der ikke findes tilgængelige informationer om produktet, kan en lille markedsanalyse være et godt redskab til at skaffe de nødvendige informationer.
Hvordan samler man ellers information til en markedsanalyse?En markedsanalyse handler basalt set om at skaffe information. Du har læst det du kan finde på nettet og i forskellige offentlige registre. Men dy synes du mangler lidt endnu...
Indsamling af information:1. Personlige interviewsPrøv at finde nogle personer, der må formodes at have kendskab til branchen. Det vil være en god idé at tale med nogle forhandlere, kollegaer eller med andre, der har særligt kendskab til forholdene, fx ansatte i brancheforeninger, det lokale erhvervskontor, erhvervshusene eller andre med indsigt.
Det at tale med mennesker direkte er oftest det aller bedste... Men også ret tidskrævende. Du kan evt. supplere ved at interviewe få udvalgte personer, der omfatter kunder, branchekyndige og eksperter.
Resultaterne vurderes med brug af sund fornuft og baseret på dine egne erfaringer. Husk i din vurdering at være ærlig over for dig selv. Hvis undersøgelsen tegner et negativt billede af markedet, bør du overveje det nøje.
Der er erfaringer med iværksættere, der ikke tror på analysen, og starter alligevel. Erfaringen viser det ikke kan anbefales!
2. SpørgeskemaundersøgelseHer skal du huske at udforme dit spørgeskema så enkelt og entydigt som muligt. Skemaet sendes ud til mulige kunder, som kan være enten virksomheder, offentlige organisationer eller private personer. Spørgeskema-udsendelsen kan ofte med fordel kombineres med en opfølgning på telefon. Det giver en højere svarprocent og betyder også, at du kommer tættere på dine kommende kunder.
Mange iværksættere anvender også fx SurveyExact el. SurveyMonkey, der fx. kan deles via sociale medier i de grupper, du regner med dine kunder følger. Der er grupper for alt fra boligindretning, hunderacer, bilmærker mv.
Du skal nøje overveje, hvordan du stiller dine spørgsmål, så de indkomne svar seriøst kan anvendes, Og husk, du får altid kun svar på det du spørger om, ligesom svarene sjældent bliver bedre end de stillede spørgsmål. Så det gælder om at tænke sig om inden en ”større” markedsanalyse sættes i gang.
" Proper questioning has become a lost art"
citat fra Harvard Business Review
Altså vær sikker på dine spørgsmål og din spørgeteknik, ellers går det galt.
3. Overvej hjælp fra en professionel.Har du svært ved at gennemføre en kunde‑ og markedsanalyse kan du overveje at benytte et konsulentfirma, som har specialiseret sig i markedsanalyser.
Det er faktisk ofte billigere end de fleste iværksættere forestiller sig, Det er klart, at hvis en analyse er meget omfattende at lave, koster den også mange penge. Men yder du selv en del af ”benarbejdet” kan udgiften faktisk holdes på et fornuftigt niveau.
I de fleste tilfælde vil pengene være givet godt ud. For jo mere viden, du skaffer dig om kunder og marked, desto mindre usikker bliver du. Det vil gøre dig bedre egnet til at træffe den beslutning, det hele drejer sig om: Hvilken del af kunderne og markedet vil du satse på det første år? Er den del stor nok til, at din virksomhed kan overleve?
Du skal også tænke på hvad det koster ikke at gøre noget!
|
|
|