Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

Hvem er mine kunder?

 

Noget af det vigtigste er, at du har et godt billede af hvem dine kunder er. Jo mere du ved om dem, jo bedre. 

 

PERSONAS for iværksættere... Hvad betyder "Personas og hvordan kan man bruge det"

 

De fleste iværksættere har - også inden start - et billede inde i hovedet af hvilket type kunder der kunne være relevant. Og det giver god mening at arbejde med det billede så du kommer tættere på et salg.

 

Så gæt på hvem dine kunder er?

 

Ja, det lyder ikke særligt seriøst... Men det virker faktisk ret godt.

 

Personas med bilforretning som eksempel

 

 

Når du ser ovenstående, kan det sikkert virke lidt fordomsfuldt. Kan man bare inddele mennesker i "stereotyper" og så bruge det til noget fornuftigt? Ja, det kan man faktisk.

 

Ved alle generaliseringer er der jo mange nuancher, der forsvinder i det store billede. Men faktisk giver det mening at sætte navn, alder, beskæftigelse mv. på dine kunder.

 

Ved at bruge et konkret navn på en person, ved man næsten med det samme lidt om, hvad personen er for en kunde. Og hvad han/hun er kunde til. 

 

Det samme kan I øvrigt gøres med virksomheder. Altså handler du med andre virksomheder, kan du hurtigt finde firmanavne, der beskriver dine kernekunder, og også på dem du slet ikke kan levere til.

 

Hvis man en gang har prøvet at sidde et par stykker, der sammen arbejder med Personas, så er man ikke i tvivl om det kan bruges.

 

Første erfaring for mit (Hans Peter Wolsing) vedkommende var arbejdet med at udarbejde datidens nationale super hjemmeside til iværksættere - Iværksætterguiden.dk. Vi var sammenkaldt en række iværksætterkyndige fra hele landet, og fik beskrevet alle iværksættertyper med navne og behov udfra en personasøvelse. Husker stadig "Kan-selv-Martin", ham der bare lige skulle finde en kontrakformular eller lign.

 

Siden blev iøvrigt kåret som Danmarks bedste offentlige portal i 2004! 

 

Cintell - et amerikans firma med speciale i kundeanalyser og salgs og marketing analyser - udarbejde i 2016 en omfattende Bench Mark analyse af virksomheders brug af personas og resultaterne heraf. Det taler lidt for sig selv!

 

Arbejdet med PERSONAS giver dokumenterede resultater

 


Denne artikel er skrevet af Hans Peter Wolsing, civiløkonom fra Aalborg Universitet. Hans Peter har mere end 30 års erfaring med rådgivning og vejledning af iværksættere. Hans Peter Wolsing har selv drevet et reklamebureau og som konsulent arbejdet med markedsføring. Hans Peter har i flere år været en del af Erhvervshusenes ekspertgruppe vedr. salg og markedsføring og repræsenteret erhvershusene i arbejdsgrupper under Erhvervsstyrelsen. På iværksætterkurser har han undervist i salg, markedsføring, markedsanalyse, online marketing mv.

  

 

FAGLIGE PARTNERE

MARKEDSFØRING 

Marketingklubben - hjælp til markedsføring på abonnement

 

 

 

 


ONE.COM tilbyder billig domæne, hosting og email

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leadinfo er et godt redskab til dit salgsarbejde

 

 

 

 

 

 

Læs mere om markedsføring:

  

Marketing Mix og de 4 P'er

 

Hvordan får jeg fat i kunderne?

 

Markedsføringsloven

 

Logo og grafisk identitet 

 

Online Markedsføring 

 

Linkbuilding for iværksættere

 

Offline Markedsføring 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.