Forside
 
 
 
 
 
 
 
 

Offline Markedsføring

 

Hvordan får jeg fat i kunderne? Det spørgsmål stiller alle selvstændige sig selv med jævne mellemrum. Og i sær i starten som iværksætter er det utroligt vigtigt. For der er jo ingen "genkøb", altså kunder der kommer igen fordi de fik en god behandling/vare/pris/service eller hvad du nu tilbyder.

 

Så vi har alle brug for synlighed af vores forretninger, men hvordan opnår man det? Alle taler om online markedsføring i disse år, og det er da også rigtigt vigtigt. Men der er stadig andre muligheder, og nogle af dem virker ret godt.

 

Indhold på denne side:

 

→  Salgsbrev

→  Visitkort

→  Tryksager

→  Skiltning

→  Sponsorater

→  Outdoor

 


 

Salgsbrev.

Det gode gamle salgsbrev er ikke dødt endnu! Men man kan sige det er lidt udfordret af både høje portopriser og konkurrence fra elektroniske medier.

 

Fordelen ved det lidt retro salgsbrev, er at det er lovligt at sende uopfordret med salg for øje. Det gælder fx ikke for e-mail, der kræver forudående tilladelse, hvilket forklarer den megen omtale af "permission marketing"... Altså hvordan får vi lov til elektronisk at kontakte en kunde?

 

Det behøver man ikke sikre sig med et salgsbrev i fysisk form.

 

Her skal man koncentre sin energi om at lave salgsbrevet så godt som muligt. Man kan opnår mængderabatter ved udsendelse af større mængder, og man kan få stemplet "porto" på i stedet for frimærker, så det kan blive lidt lettere.

 

Men husk, jo mere det ligner et personligt udformet brev direkte fra dig til din modtager, jo større succes er der erfaringsmæssigt.

 

Ældresagen lavede på et tidspunkt et forsøg med rigtige frimærker på en del af udsendelserne og porto stempel (fortryk) på den anden del. Og resultatet var ret tydligt, brevene til de potentielle nye medlemmer af ældresagen med frimærke på, resulterede i klart flere tilmeldinger end dem uden.

 

Når der er et rigtigt frimærke på, føles det mere som et rigtigt menneske der har sendt det helt personligt til mig. Og den følelse skal vi gerne ha' med.

 

Hvordan laver man så et salgsbrev?

Du kan tage udgangspunkt i den gode gamle lidt handelsskole-agtig AIDA model. Det lyder lidt retro, men virker ret godt.

 

AIDA står for  Attension Interest Desire Action, og beskriver sådan set den ideelle rækkefølge i kommunikation med en kunde. På dansk er ordene Opmærksomhed, Interesse, Ønske og til sidst Handling.

 

Attension: Få kunden til at vågne op! Overskrift og evt. underoverskrift skal være så fangende at dit salgsbrev ikke bare bliver "arkiveret lodret" med det samme. 

 

Interest: Skab interesser for din ydelse og husk EFU reglen (Egenskaber - Fordele - Udbytte). Kunder leder efter udbytte til sig selv/deres firma, og så er det tekniske måske ikke det mest interessante. I: Du har nu din kundes opmærksomhed, så skab interesse i kundens bevisthed om at det her er interessant.

 

Desire: Så kommer det med ønsket. Kundes skulle gerne kunne se, at det vil ham en mulighed for at tjene mere, spare penge, underholde, kommer på en lækker ferie eller hvad du nu sælger.

 

Action: Eller handling. Som man sige handling slår alt. Du skal gerne få din kunde til reagere helst lige nu. I morgen har han måske glemt det, og så må du selv ringe til ham og minde ham og han har "glemt at ringe"... Det kommer du, uanset hvor godt du laver dine salgsbrev, alligevel til i de fleste tilfælde. 

 

 

Visitkort

Det gode gamle visitkort... ak ja... Er det ikke lidt på vej ud? Skal man i det hele taget lavet et visitkort i disse elektroinsike tider? Og er der stadig nogen, der bruger visitkort? 

 

Ja, der er stadig nogen, der bruger visitkortet. Det er måske især den lidt mere modne del af erhvervslivets aktører, der holder af visitkortet. Men de holder det stadig i hævd.

 

Uanset hvad, så er det så billigt at få produceret, at det næsten ikke kan svare sig at spare de få hundrede kr. væk.

 

Det giver også den fordel, at du kan aflevere det til en receptionist, hvis du skal ind til et møde. Det er især en fordel, hvis du har et lidt vanskeligt navn eller firmanavn.

 

Der er flere der er gået over til elektroniske visitkort. Men problemet her er at blive enige om en standard. De downloader en App og når de så vil dele visitkort, så har modtageren en anden App og så er vi lige vidt.

Brug din telefons kontakter og send så en SMS til din nye kunde

 


Anbefalingen herfra er derfor nok. Få produceret 200 visitkort og brug så ellers din telefons kontakter.

 

Her kan du oprette dig selv, som I eksemplet her. -> -> ->

 

Og hvis du gør det med foto, mail oplysninger, hjemmeside, fysisk adresse mv. så kan du sende det hele til din nye kontakt pr. sms. og han eller hun kan gemme dig som en kontakt.

 

Du kan også sende det på mail, så de kan indlæses i modtagerens kontaktliste i deres mail program.

 

Og fordelen er, at i modtsætning til et visitkort, så bliver telefonen ikke smidt væk! 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

Tryksager: Folder - flyer - faktablade - Brochure mv.

Kært barn har mange navne, men det handler altså om tryksager. Gode gamle lidt nostalgiske tryksager med duften af frisk sværte pakket i tunge kasser, som det skal være. Men tryksager er ikke kun nostalgi. Det er også helt nulevende moderne kommunikation, der faktisk stadig virker.

 

Og en af fordelene ved det er, at man må sende dem til folk, Det er ikke som email med en masse godt indhold, hvor man - hvis ikke man har fået tilladelse inden - risikerer hæftige bøder for spam. 

 

Og tryksager giver muligheden for super gode fotos i højopløsning. 

 

 

Skiltning - virker det?

Ja, det gør det! Og det er en ret billig måde at blive synlig på. Først og fremmest gælder det om at få et overblik over, hvor du lovligt (tjek kommunen) kan skilte. Har du en varebil er det jo oplagt, men du kan også lave en streamer til din privatbil. Bare husk at den ikke må være i bagruden, så får du nemlig en påtale næste gang du skal til syn med bilen.

 

Er du håndværker med en firmabil, giver det sig selv du skal dekorerer den. Er det en firmabil er der iøvrigt nogle regler om det, som du kan læse nederst på vores side om CVR-nummer her! 

 

Som håndværker er et byggeskilt "Her bygger NN firma" en god idé. De koster kun få hundrede kr. Er du håndværker er det helt oplagt. Du skal da ha' indkøbt et skilt til de Frisør Lundgaard fra Hjørring med kreativ skiltningbyggepladser du arbejder på. 

 

Skiltning er blevet meget billigere de seneste år. RollUp skilte koster måske kun 10-15 % af det de kostede for 10 år siden og der er rigtig mange muligheder for at være kreative med skiltning.

 

Til højre en kæmpe saks som Lundgaard Frisør i Hjørring bruger til illustration af forretningen. Folk lægger virkelig mærke til den og deler den også på socialemedier helt uopfordret. Det er bare en god idé.  

 

Ejer du selv en bygning eller har du et kontor, hvor man kan skilte fra, så se på den mulighed. Brug A-skilte foran din restaurant/butik og se på hvilke muligheder du har i vinduerne mv, 

 

Skal du bruge skiltning mere end hos dig selv, din firmaadresse, din firmabil mv. kaldes det Outdoor markedsføring og så koster det penge, og ikke kun til produktionen af dit skilt. Se Outdoor!

 

Sponsorater/sponsorannoncer

De fleste iværksættere bliver efter nogle få måneder drift opsøgt af lokale idrætsforeninger og lign. Især hvis du etablerer din virksomhed i en mindre by eller et landistrikt, så "opdager" de lokale borgere ret hurtigt at du driver virksomhed. Og så kommer spørgsmålet om ikke du vil tegne en annonce i klubbladet. 

 

Ser man blot på oplag af bladet er det måske i første omgang ikke så interessant, men overvej det alligevel positivt. Du skal passe godt på dine penge i starten, og bruge din markedsføringskroner bedst muligt, men... Det giver altså lidt goodwill i et lokal område. 

 

Og der findes faktisk mange konkrete ekempler på at det kan betale sig. Man får lidt flere "ambassadører" for ens virksomhed, og nogle iværksættere har faktisk få dage efter de har sagt "ja" til et erhvervsmedlemsskab af foldboldklubben fået en pæn ordre ud af det.

 

Outdoor 

altså udendørs markedsføring Det kaldes bare "outdoor" i markedsføringsslang, men det dækker over busreklamer, taxa reklamer, skilte, bannere, digitale skilte og meget mere man se i bybilledet. Og det er eller var inden Coronakrisen i vækst. Den årlige vækstrate var på ca. 6%, og det er sådan set forståeligt. 

 

For der er jo regler om e mail marketing og forbund mod telefonsalg til private (med få undtagelser), men i bybilledet kan man "ramme" også privat kunder.

 

Der er primært 2-3 store aktører i Danmark:

 

https://www.clearchannel.dk/

https://www.afajcd.dk/da 

https://www.bookascreen.dk/

 

og nogle flere små.

 

Outdoor kræver dog typisk er rimeligt budget, hvis du skal køre ud at køre med DSB, på pladser og torve, ved store byggepladser i de større byer og meget andet.

 

.

Rådgivning om markedsføring

Vi skriver det tit, men det er også en god idé. Søg rådgivning til din markedsføringsindsats. Vi kan fra Startinfo anbefale følgende reklamebureauer, trykkerier og webbureauer.

 

 

 

 

 

FAGLIGE

PARTNERE MARKEDSFØRING 

Marketingklubben - hjælp til markedsføring på abonnement


 Green Click Online Specialister i onlinemarketing, facebook og instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Startinfo.dk ApS
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.