Logo og grafisk identitet
Hvordan laver man et logo? Og især... hvordan laver man et logo, der er godt og som kunderne kan genkende?
Når du har fundet et godt firmanavn, så skal det gerne gøres kendt. Og genkendeligt...
Har du endnu ikke valgt firmanavn, så tjek lige vores side her! Det er vigtigt, at du ikke begår fejl og fx vælger et firmanavn, som bruges af andre.
I artiklen her forudsætter vi, at du har styr på alt det lovgivningsmæssige og derfor er klar til at finde ud af, hvilket "udtryk" dit nye firmanavn skal sende. Hvordan skal det skrives? Og hvordan skal logoet se ud? Måske er der andre grafiske virkemidler du skal tænke på.
Artiklen her er lavet i samarbejde med Helle Hollen fra Reklamebureauet Graphia i Himmerland. Og logo'erne er stort set et udvalg af eksempler fra hendes arbejde med forskellige virksomheder og iværksættere. Dog er der hentet enkelte "gæste logoer" ind.
Tendenser skifter med tiden, og nogle logo'er ser håbløst gammeldags ud og nogle "holder" stadig, selv om de er helt vildt gamle.
Men her er vores bud på overvejelser og nogle eksempler til inspiration : Enkelthed i logodesignAt gøre et logo enkelt er en af de mest indflydelsesrige trends i logo design. Derudover skal et logo være let at genkende og skal signalere de værdier, der er i virksomheden. Spørgsmål som, hvilke brands, hvilken prisklasse og hvilke kunder du sælger til bør medtages i overvejelserne . Er det et luksus eller discount produkt/ydelse du har, så har det betydning for dit logo. Og så spiller farvevalgt også en stor rolle. Alt det er overrvejelser du bød have med i processen, når der skal laves et logo design.
Et enkelt logo er normalt meget genkendeligt, selv i små størrelser og kan let bruges på både små visitkort, hjemmesider mv. Denne tendens i design af logo'er bliver mere og mere udbredt, så det er en overvejelse værd, når du skal skabe dit eget nye logo.
Her er et par eksempler på logo design, der er meget enkle og med et "rent" udtryk:
Logo med tekstmanipulation eller ombrydningDet at manipulere med teksten, kan ofte skabe visuelt imponerende logoer med fx manglende dele eller ændrede dele af teksten. Det giver ofte en dramatisk virkning på designet og kan forstærkes med en ukonventionel typografi. For eksempel kan du tilføje en luftig, kreativ skrifttype eller eksperimentere med mellemrum mellem tegn. Som i andre af livets forhold skal man bare ikke overgøre det. Det skal hest ikke gøre dit logo vildt kompliceret eller måske endda vanskeligt at læse.
Ørsted loget dækker sådan set 2 effekter. Den ene er at gøre "Ø", som er besværligt internationalt til et "O" - Orsted men samtidig også en moderne tænd-sluk knappe, hvilket jo er passende til et energiselskab. Og stadigvæk kan man som dansker læse det som et Ø.
Logo med overlappende elementerDu kan skabe en interessant form og måske tilføje en ekstra betydninger ved at placere figurer oven på hinanden eller ovenpå logoet. Man bruger ofte overlappende elementer til at formidle en ekstra betydning fx hastighed, pålidelighed eller fleksibilitet. Det er en fantastisk tendens at bruge på alle typer logoer, hvad enten de er logo-mærker, firmalogoer eller ordmærker.
Eksemplet her med Bachs Erhvervsservice tilføjer fluebenet for "rigtigt" eller "gennemført" på god gammeldags bogholder manér.
Logo med anderledes skrifttyperI de senere år der det blevet populært med usædvanlige skrifttyer. De løsninger er ofte ideele til at tiltrække og fange kundernes opmærksomhed. Usædvanlige skrifttyper er en overvejelse værd, hvis du opretter et logo fra bunden og ikke bare vil forbedre en eksisterende skrifttype.
Skriftstypen er ret vigtig. Og den udtrykker et sammenspil af genkendelighed og værdier, samt din målgruppe. Bruger du grafik samen med skriften, skal skriften ikke være så dominerende og den kan derfor være enkel. Omvendt har du ingen grafik eller får du integreret grafiker i teksten, må skriften godt være dominerende.”
Men du kan også lave din egen skriftstype, som i eksemplet her:
Eksemplet er fra Næstved kommune.
Logo med negativ pladsEller sagt med andre ord næsten et logo i logo'et. Denne designteknik er påvirket af den trend til minimalisme eller enkelhed, vi ser nu. Det minder lidt om meget enkle logoer, men man "leger lidt mere" med udtrykket og gør det efter vores opfattelse mere spændende og levende:
Her er eksempel på logo med negativ plads, hvor "hesten" hos ridefysioterapeuten indeholder et velkendt handicapsymbol. Man behøver faktisk ikke at læse teksten for at forstå budskabet.
Logo i visuel balanceDenne designteknik er afhængig af konsistens og harmoni. Visuelt afbalanceret design er kendetegnet ved dets fredelige, beroligende udtryk.
Den visuelle balance blev skabt som svar på behovet for sindsro i nutidens kaotiske verden. Hvis du er en af de mennesker, der har svært ved at forstå og acceptere asymmetriske og bevidst ubalancerede designs, så vil denne tendens være lige noget for dig!
Claus Café Catering CCC to røde C'er omgiver et sort og skaber balance. Og så lige tilføjet den lille detalje med gaffel, kniv og ske, så C'erne udgør 3 tallerkener.
Logo med grafikDet at tilføje et tekstbaseret logo en grafisk funktion eller illustration har eksisteret i lang tid. Den designmetode giver mulighed for kunstnerisk frihed og en mulighed for at peppe et tekstlogo op, med en forklarende grafik. Grafikken kan føjes til som en overlappende effekt eller, som vi så ovenfor, i en negativ plads i resten af dit logo. En simpel forkortelse skrevet med en original skrifttype kan være måden, men det kan også bruges som i eksemplet her vedr. firmaet DIN MØBELPOLSTER. Ikke mange er i tvivl, når man ser den lille stol i logo'et:
Et andet eksempel på et logo med en grafisk tilføjelse er her fra Nordisk Erhvervsbyg:
Grafikken i logo'et llustrerer flere ting. Den kan ses både som 3d og 2d effekt. Man kan se to sider i et rum eller flere bygninger, men det kan også ses som et tag/kvist.
|
|
|