MarkedsføringslovenAlt hvad man som iværksætter gør for at sætte fokus på sin nye virksomhed, er reguleret af lovgivning.
Det er meget sjældent, at det giver nogle problemer for iværksættere der opfører sig almindeligt og ordentligt. Men man kan måske uforvarende komme til at bøje reglerne eller medvirke i en overtrædelse, selv om man egentlig ikke havde til hensigt at gøre noget uetisk.
På siden her viser vi nedenfor nogle eksempler på markedsføring - også lidt fra gamle dag - som bestemt ikke er gangbare i dag.
Markedsføringsloven bestemmer, at en virksomhed ikke må foretage sig noget som "strider mod god markedsføringsskik."
Og hvad er så "god markedsføringsskik"?Forbrugerombudsmanden, som iøvrigt er en kvinde, administrerer lovens bestemmelser, og hun sender sager til domstolene, hvor reglerne efterhånden bliver fortolket og fastlagt.
Markedsføringsloven omhandler ikke blot traditionel markedsføring. Også emner som service, inkasso og aftalevilkår er omfattet. Nedenfor er nævnt nogle vigtige områder, som strider mod god markedsføringsskik:
→ Markedsføring på påtrængende måde→ Markedsføring af farlige eller underlødige produkter→ Manglende social ansvarsfølelse i markedsføring→ Vildledende prisangivelser, fx rabatter, som ikke er reelle rabatter→ Udbredelse af urigtige oplysninger om konkurrenter
Men man må faktisk meget i Danmark rent markedsføringsmæssigt. Noget andet er så om det er en god idé.
Se fx reklamen her fra HK Ungdom.
Det er jo i og for sig et sympatisk projekt.... En kampagne fra HK Ungdom vil gøre arbejdsgivere opmærksomme på, at det er ret let at ansætte en elev.
Men virkemidlet gav bagslag. Annoncen er formentlig lovlig - vi er ret tolerante i DK, i Sverige ville det aldrig gå - men det blev adrig prøvet, for den blev lynhutigt trukket tilbage. Efter de første journalister fik ringet til LO (nu FH), for at spørge om "signalværdien i annoncen", så var det jo faktisk lidt svært at forsvare...
Så en ting er, om det er i overenstemmelse med markedsføringsloven, noget andet er om det er en god idé.
Hvad må man for Markedsføringsloven?Du bør lige kaste et blik på Forbrugerombudsmandens hjemmeside, hvis du vil orientere dig lidt om reglerne og god skik på markedsføringsområdet. Se linket Regler om Markedsføring!
Her vil vi lige kort opridse nogle af de væsentligste områder, du bør tænke på:
1. Især bør du være opmærksom på markedsføring, hvor målgruppen er børn. Børn er en rigtig stor kundegruppe med en stor købekraft i kraft af deres påvirkning af forældrene. Men du må ikke lokke eller narre børn og slet ikke markedsføre alkohol, cigaretter og lign. til personer under 18 år. Heller ikke drukferier for gymnasieelever til Prag.
2. Omtale af konkurrenter skal du passe lidt på med. Du må fx. ikke udsprede rygter om, at en konkurrent er i vanskeligheder. Du må heller ikke misrekommandere en konkurrent, ved at tale dårligt om deres forretning. Hvis du foretager sammenligninger med en eller flere af dine konkurrenters produkter eller ydelser, skal de punkter du sammenligner med, være relevante og loyale over for dine konkurrenter. Nogle går overraskende tæt på, men anbefalingen herfra er at være lidt forsigtig.
3. Email markedsføring er super effektivt, men det kræver tilladelse fra modtageren! Altså, du må som virksomhed ikke sende mails, sms’er eller anden elektronisk kommunikation til nogen med henblik på markedsføring. Og bare for lige at advare dig, så er der ret heftige bøder på 10.000 kr. og derover en stykpris for udsendelse af hver spam mail.
4. Og så lige en ting, der tidligere var en del af markedsføringsloven... Du må ikke misbruge viden fra en tidligere arbejdsgiver i din egen virksomhed. Det betyder også, at du ikke systematisk må opsøge tidligere kunder. Du må naturligvis gerne handle med dem, hvis du indrykker en annonce i avisen og de så ringer. Men du må ikke opsøge tidligere kunder systematisk. Og måske må du slet ikke handle med dem, hvis du havde en særlig konkurrenceklausul i din tidligere ansættelse. Disse regler er nu ikke længere en del af markedsføringslovgivningen, men er omfattet af en særlig lov kaldet: Lov om forretningshemmeligheder. Se lov om Forretningshemmeligheder!
Hvis du påtænker utraditionelle veje i din markedsføring, bør du spørge dig til råds hos professionelle, inden du går i gang. En sag med Forbrugerombudsmanden kan skade dig i lang tid fremover!
Vær ærlig i din markedsføring, det tjener dig bedst i det lange løb. Reklamer klart over kanten af markedsføringsloven.
"How soon is too soon?"
Hvis du lader dig inspirerer af gamle amerikanske reklamer, så tænk lige en ekstra gang...
Den her behøver du ikke spørge Forbrugerombudsmanden om... Det er helt fuldstændig og aldeles udelukket.
Men man kan faktisk en gang i mellem gå ret langt i markedsføringen...
Man plejer at sige, at der er lidt fleksibilitet i markedsføringen. Man må ikke vildlede forbrugerne, men det er lidt elastik i metermål, kan man mene.
Et eksempel på vildledende - men tilsyneladende lovlig - markedsføring er nedenstående emballage og produktnavn for Trinol Insektgift.
Som udgangspunkt er der tale om et hardcore traditionelt insektmiddel, der ikke har meget biologisk karakter over sig. Det snedige er, at firmaet sådan set skriver det rigtigt nok. De kalder nu produktet for Nr. 810, som du måske lige kan ane. Men det er skrevet så finurligt, så tallene 810 ser ud som BIO. Og det virker: Folk kalder det BIO Trinol
Prøv at google "BIO Trinol" sammenlignet med "810 Trinol". Der kommer klart mere frem med "BIO" incl. en masse google links til, hvor du kan købe det billigt.
Med andre ord er meget af markedsføringen op til din egen samvittighed. Men tjek lige for god ordens skyld hvordan du er stillet, og opfordringen herfra er at holde dig på den gode side af kanten!
"Vodkaklovnen" var egentlig var for sjov eksempel fra Ekstrabladet. De ville bruge det til at illustrere, hvordan man kunne blive "hængt ud på forsiden"... Men pludselig var der en der satte den i produktion. Det fik han ikke meget ros for. "Klovnen" blev hurtigt trukket tilbage igen.
For en del år siden blev der optaget en Pecha Kucha i Lønstrup om reklame. Lydkvaliteten er ikke helt i top, og der er et par børn, der taler lidt med, men budskabet trænger dog nogenlunde igennem. Her er der en ultrakort gennemgang af reklame, virkemidler og udviklingen gennem tiden...
Hans Peter Wolsing på slap line om markedsføring.
|
|
Læs mere om markedsføring:
|