Linkbuilding for iværksættere
Linkbuilding er vigtigt for at din virksomhed bliver fundet på nettet.
Ingen ved helt, hvor vigtigt men det er en del af Googles algoritme, at den "værdsætter" din værdi, hvis andre - gerne store anerkendte sider - henviser til dig hjemmeside.
Vi har lavet en lille FAQ vedr. linkbuilding, hvor du kan få svar på de fleste spørgsmål vedr. linkbuilding.
Google vurderer henvisninger (links) som en art kvalitetssikring af din side. Jo flere (især seriøse) hjemmesider, der henviser til din hjemmeside, jo højere kommer du op på Google.
Idéer til linkbuilding:I gamle dage sagde man at det var vildt vitigt at være med i telefonbogen. Den trykte vejviser var nøglen til at kunderne kunne finde ens virksomhed, og ofte planlage man faktisk opstartstidspunktet i forhold til udgivelsen af den nye telefonbog.
Sådan er det jo ikke længere, men det har stadigvæk værdi at kunne blive fundet i diveres online "telefonbøger". Og nu har det udover den direkte værdi at kunder kan finde dig også indirekte værdi i forhold til Linkbuilding.
Så tjek at du står rigtig på Krak og De Gule Sider. Og natuligvis også på Google My Business. Den skriver vi snart et særligt afsnit om.
Artikler i aviserKan du komme i avisen med din virksomhed tæller det godt med i dit arbejde med linkbuilding + naturligvis de mange der læser artiklen. MEn hvis vi holder os til det rent link-mæssige, så giver det en god værdi.
Der er forskel på medierne, men bare lige en DR søgning på forskellige danske medier: (udført 30.12.2020)
Ekstrabladet: 80 Danmarks Radio: 87 Jyske Vestkysten: 76 Bornholm.nu: 50
Branchemæssige link katalogerDer findes 100-vis af linkkataloger på nettet, og det kan være godt at være med i nogle af dem. Men når man læser om linkbuilding advares der også mod at få for mange. Hvis Google opfatter det som "kunstige" links og ikke links, der er skabt fordi du har et godt indhold på siden. kan det give bagslag.
Det kan ikke vides med sikkerhed, hvor mange der er for mange til at være naturligt, men vi tænker ikke det bliver noget problem, hvis du bare gør det rigtig.
Altså start ikke med at blive oprettet i 20 linkkataloger og så er det det! Hvis du løbende skaber links via alle de andre måder, vi beskriver på siden her, så vil det formentlig kun gøre det bedre at du kommer med i link kataloger.
Og når vi skriver "branchemæssige" er det fordi det især giver værdi. Hvis du sælger udstyr til rengøringsvirksomheder vil det give mere "værdi" til din hjemmeside, hvis du er omtalt på en side om "rengøringsartikler" frem for en side om "virksomheder i skandinavien".
Kunders hjemmesiderFor nogle virksomheder er det rigtig let at komme med på kundernes hjemmesider. Det gælder reklamebureauer, webbureauer mv., som typisk sætter et meget lille link og navn nederst på kundens hjemmeside. Og selvom det ikke ser ud af noget så giver det et link og en afsmittende effekt på deres egen hjemmeside i Googles øjne.
Leverandører hjemmesiderDet er måske lidt lettere. Du har købt deres produkt eller ydelse og, derfor har de jo måske lidt motivation for at hjælpe dig. Klarer du dig godt, køber du sikkert hos dem igen. De bør kunne overtales til at linke til dig, især hvis det er lidt mindre virksomheder. DanskeBank linker næppe til dig, hvis du er erhvervskunde.
|
|