Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

 

Linkbuilding for iværksættere

 Artiklen om linkbuilding er delvist

udarbejdet i samarbejde med vores

partner Billig Og Bedre Linkbuilding

 

Hvordan finder jeg links til min hjemmeside?Linkbuilding er vigtig for din hjemmesides placering på Google

Linkbuilding er vigtigt for at din virksomhed bliver fundet på nettet. Google elsker links til din side og belønner dig for at have dem. Men hvad er egentlig linkbuilding?

 

"Linkbuilding" betyder opbygning af links eller om du vil henvisninger. Man kalder det som meget andet i markedsføring det engelske ord linkbuilding frem for opbygning af henvisninger, som man nok ville sige på dansk.

 

Og så passer det meget godt med det med "bygning". For det ta'r tid at opbygge links til din hjemmeside. Og køber du dig ikke fra det vil du typisk skulle arbejde dig til det igennem længere tid. Ved at spørge andre om de vil linke til dig. Har du noget rigtig godt indhold på siden, er det ikke så svært at få folk til at linke. Men især det offentlige er meget forsigtige med at linke til private firmaer. Man kan også bytte links, men det er ikke helt lige så værdifuldt. Og su skal helst ikke bytte direkte fra fx forside til forside. 

 

Hvor vigtigt er linkbuilding?

Ingen ved helt hvor vigtigt linkbuilding er, men det er en del af Googles algoritme, at den "værdsætter" din værdi, hvis andre - gerne store anerkendte sider - henviser til din hjemmeside. Så får man lidt af deres "juice" som man kalder det. Ja, det er mystisk, men man benytter faktisk ordet "linkjuice".

 

Vi har lavet denne lille side vedr. linkbuilding, så du kan få svar på de fleste spørgsmål vedr.  

Googles vurdering af henvisninger (links), som en art kvalitetssikring af din side. Jo flere (især seriøse) hjemmesider, der henviser til din hjemmeside, jo højere kommer du op på Google.

 

Idéer til linkbuilding:

 

Nutidens telefonbøger

I gamle dage sagde man at det var vildt vigtigt at være med i telefonbogen. Den trykte vejviser var nøglen til at kunderne kunne finde ens virksomhed, og ofte planlage man faktisk opstartstidspunktet i forhold til udgivelsen af den nye telefonbog. 

 

Sådan er det jo ikke længere, men det har stadig stor værdi at kunne blive fundet i diverse online "telefonbøger". Og nu har det udover den direkte værdi, at kunder kan finde dig og dine kontaktoplysninger, så giver det også en indirekte værdi i forhold til Linkbuilding.

 

Så tjek at du står rigtig på Krak, De Gule Sider og 118.dk. Og natuligvis også på Google My Business. (Google My Business skriver vi snart et særligt afsnit om.)

 

Artikler i aviser

Kan du komme i avisen med din virksomhed tæller det godt med i dit arbejde med linkbuilding + naturligvis de mange der læser artiklen. Men hvis vi holder os til det rent link-mæssige, så giver det en god værdi.

 

Der er forskel på medierne, men bare lige en DR søgning på forskellige danske medier:

(udført 30.12.2020)

 

Ekstrabladet: 80

Danmarks Radio: 87

Jyske Vestkysten: 76

Bornholm.nu: 50

 

Tjek domæne rating (DR) på https://ahrefs.com/website-authority-checker  Jo nærmere 100 jo bedre. Men selv små DR kan godt stadigvæk være af værdi for dig, hvis det handler om den branche du er i.

 

AH Ref skriver om domæne rating:

 

"Domain Rating (DR) is a measure of a website's authority based on its backlink profile. The scale runs from zero to a hundred. Generally speaking, the higher this number, the stronger and more authoritative the site is."

 

eller kort på Dansk: DR er en målstok for "autoritet" eller værdi baseret på sidens link profil.

 

Branchemæssige link kataloger

Der findes 100-vis af linkkataloger på nettet, og det kan være godt at være med i nogle af dem. Men når man læser om linkbuilding advares der også mod at få for mange. Hvis Google opfatter det som "kunstige" links og ikke links, der er skabt fordi du har et godt indhold på siden, kan det give bagslag.

 

Det kan ikke vides med sikkerhed, hvor mange der er for mange til at være naturligt, men vi tænker ikke det bliver noget problem, hvis du bare gør det rigtig. "For mange" formodes at være ud fra en USA tankegang, så I Danmark bliver det nok ikke noget problem.

 

Men start ikke med at blive oprettet i 20 linkkataloger og så er det det! Hvis du løbende skaber links via alle de andre måder, vi beskriver på siden her, så vil det formentlig kun gøre det bedre at du kommer med i link kataloger.

 

Og når vi skriver "branchemæssige" er det fordi det især giver værdi. Hvis du sælger udstyr til rengøringsvirksomheder vil det give mere "værdi" til din hjemmeside, hvis du er omtalt på en side om "rengøringsartikler" frem for en side om "virksomheder i skandinavien".

 

Kunders hjemmesider

For nogle virksomheder er det rigtig let at komme med på kundernes hjemmesider. Det gælder reklamebureauer, webbureauer mv., som typisk sætter et meget lille link og navn nederst på kundens hjemmeside. Og selvom det ikke ser ud af noget så giver det et link og en afsmittende effekt på deres egen hjemmeside i Googles øjne. Men du kan da prøve om dine kunder vil linke til dig. Især hvis I har et godt samarbejde, og du leverer en vigtig ydelse til din kundes virksomhed.  

 

Leverandører hjemmesider

Det er måske lidt lettere. Du har købt deres produkt eller ydelse og derfor har de måske lidt motivation for at hjælpe dig. Klarer du dig godt, køber du sikkert hos dem igen. De bør kunne overtales til at linke til dig, især hvis det er lidt mindre virksomheder. DanskeBank linker næppe til dig, selvom du er erhvervskunde.  


Anmeldelser

Skriv en tekst om et produkt du har købt fx på Trustpilot eller til en anmeldelse kundeudtalelse på deres hjemmeside. Du kan også selv være aktiv og tilbyde at skrive en reference på deres hjemmesiden. Det siger de fleste ja tak til. 

 

Debat fora'er og blogs

Links fra sociale medier tæller også med. Ikke helt så meget, som fx fra andre hjemmesider. Men det hjælper det hele. Kan du skrive en kommentar og linke til relevant indhold på din hjemmeside er det en god idé.

 

Der er mange sider på nettet, hvor folk debatterer og spørger om forkellige ting. Kender du fx Quora? Den danske udgave er her: https://da.quora.com/. Her kan du skrive om de emner du ved noget om og både opbygge links til dig selv og synliggøre dig som "ekspert" på dit område. Men skriv noget godt. Ikke "det synes jeg også" og så link til din hjemmeside. Jo mere kvalitet du skriver, jo større bliver din læser skare. Og skriv ikke præcis det samme som på din hjemmeside. Det kaldes duplicate content, og det bryder Google sig ikke om.

 

Skøre og anderledes steder til linkbuilding:

Der er sikkert flere, men du kan anmelde en film på Kino.dk. Find en der lidt handler om din branche og slut med MVH navn, indehaver af hjemmesidenavn . com / . dk Så får du et link ud af det.

 

Der er også Mølleordbogen. Her kan du "sætte dig på et ord" og lave en beskrivende artikel om ordet og hvad det betyder. Og det behøver ikke at være "raketvidenskab", som man siger... Men skriv et ord, som passer til din branche og indsæt link til din hjemmeside. Startinfo.dk har skrevet forklaringen på ordet "iværksætter". Find ordbogen her: https://www.xn--mlleordbog-0cb.dk/ 

 

Ligesom Mølleordbogen kan du oprette en profil på Amino, som er en iværksætterside. Det giver et link til din side.

 

Men der er mange andre. Også et par enkelte jeg holder hemmelige, for at alle ikke skal uploade deres link og så få udgiveren til at blive træt af det.

 

Nye idéer til linkbuilding

Når man "snuser" rundt og læser om links og linkbuilding kan man godt få nogle idéer, og nogle af dem vil vi dele med jer her:

 

Lav en blog:

Eksemplet her er en standard gratis blog, hvor vi har oprettet en enkelt side med en tekst, der beskriver et relevant emne. Husk det må ikke være en kopi direkte af en eksisterende tekst på din hjemmeside: https://startinfodk.blogspot.com/

 

Lav en profil:

På flere forskellige hjemmesider kan du lave en profil af dig selv. Hvis du gør det og linker til din egen hjemmeside, har du et overraskende værdifuldt link. Se eksempel her: https://about.me/hanspeterwolsing 

 

 

Lav en pressemeddelelse:

Hvis du laver en pressemeddelelse om et eller andet nyt i din virksomhed. Opret dig fx her: https://www.prlog.org/ Men der er mange flere både gratis og betalte pressetjenester. Ud over link fra pressetjenesten er det muligt, der faktisk er medier, der vælger din pressemeddelelse og så er det jo ekstra godt.

 

Lav et arrangement:

Opret dig på nogle af de forskellige arrangementssider. (Se mail til Startinfo, hvis det er relevant for iværksættere). Eksempler: Kultunaut 

 

Interne Links

Det virker måske mærkeligt, men du kan lave links til dig selv. Men gør det med måde og gør det strategisk. Du bør udvælge nogle få vigtige sider, som du gerne vil ha' dine brugere benytter. Når du laver links til de sider fra undersider med et lidt beslægtet emne, så "stiger de sider" i Googles bevisthed. Mange linker uden at tænke over det til forsiden, hvilket er fint nok, og det er jo ofte udfra en tanke om at brugerne kan fare vildt på siden, og helst ikke skal lukke den ned. 

 

Men laver man et link til de 4-5 øverste sider i besøgstal, styrker man dem og gør dem endnu bedre. Hvilke sider er mest besøgt? Opsæt Google Analytics og bliv klogere på det.

 

Husk ankertekst på links

Ankerteksten er den tekst, der beskriver linket. Det kan være her! eller Startinfo.dk! eller Læs siden om markedsføringsloven! 

 

Alle 3 ovenstående links er forsynes med anker tekster. De tekster beskriver til Google, hvad siderne omhandler og styrker derfor dine muligheder for en god placering på Google. Og "her!" er jo fint nok, men viser kun Google at det er et link. Hvorimod "Læs siden om markedsføringsloven!" viser Google hvad siden der linkes til omhandler, og så stiger "værdien" af linket for siden.

 

Ankertester virker både interne og eksternt. Internet er fra dine egne undersider, som i eksemplet ovenfor, men også og ikke mindst fra eksterne sider.

 

Det kan være lidt svært at vælge anker teksten, hvis fx en avis skriver om din hjemmeside eller du melder dig til et eller andet. Men det er vigtig at du forsøger at få det spredt lidt ud, så du bliver fundet på de ord, Google gerne skulle finde dig på. Og ikke kun på "her!" :-) 

 

 

Skal du købe links?

Det er der ikke helt enighed om, men jeg tror det er en god idé, hvis du kan finde gode sider. Jeg har selv købt på https://stoppapirspild.dk/ 

 

Nogle gange kan købte link også give dig bedre ankertekster, fordi du nogle gange kan vælge dem selv.

 

Overvejer du at købe link for at sætte gang i processen så findes der en facebook gruppe, hvor du kan finde inspiration og gode tilbud:

https://www.facebook.com/groups/470518672963518  

 

 

Hvor finder man inspiration til linkbuilding?

Du kan søge på må og få på Google, og der skal nok dukke nogle ideer op. Men... du kan også gå lidt mere systematisk til værks. Fordelen ved alt online markedsføring, er at man næsten altid kan finde oplysninger på trafik, referencer, links, kilde og meget mere.

 

Du kan også finde ud af, hvem der linker til dine konkurrenter eller til andre gode sider på nettet.  Måske kan du få inspiration ved firmaer du respekterer eller måske endda konkurrerer med. Her kan du fx se en lille udpluk af hvem der linker til Dinero.

 

.

 Tjek af hvem der linker til Dinero (udsnit)

 

Men hvordan tjekker man links til hjemmesider?

Der er mange "hjælpeværktøjer" på nettet, hvor du gratisk kan prøve at analysere din egen hjemmeside, men også andres hjemmesider. Brug fx siden her: https://app.neilpatel.com/  

 

Follow eller No-Follow links

En af udfordringer med link building er, at en del sider vælger at gøre links til No Follow. Det gælder fx blogs og lign. De gør det for at forhindre at der ikke går inflation i at kommentere noget bare for at sætte et link ind. No Follow links har også lidt værdi, men slet ikke så meget som et alm. link. Men der er faktisk enkelte steder, hvor det er muligt at kommentere og indsætte link, uden det konverteres til et no-follow.

 

God arbejdslyst med din linkbuilding. Det er et arbejde, der aldrig helt bliver færdigt.

 

Denne artikel er skrevet af Hans Peter Wolsing, civiløkonom fra Aalborg Universitet. Hans Peter har mere end 30 års erfaring med rådgivning og vejledning af iværksættere. Hans Peter Wolsing har selv drevet et reklamebureau og som konsulent arbejdet med markedsføring. Hans Peter har i flere år været en del af Erhvervshusenes ekspertgruppe vedr. salg og markedsføring og repræsenteret erhvershusene i arbejdsgrupper under Erhvervsstyrelsen. På iværksætterkurser har han undervist i salg, markedsføring, markedsanalyse, online marketing mv.

 

 

FAGLIGE

PARTNERE

LINKBUILDING 

 

Få mere trafik fra Google, tjek dine muligheder med BOB Linkbuilding

 

 

 

 

 

 ONE.COM tilbyder billig domæne, hosting og email

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marketingklubben - hjælp til markedsføring på abonnement

 

 

 

 

 ANDRE ARTIKLER OM MARKEDSFØRING:

 

Klik her for indholdsfortegnelse

 

 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.