Linkbuilding for iværksættereHvordan finder jeg links til min hjemmeside?
Linkbuilding er vigtigt for at din virksomhed bliver fundet på nettet. Google elsker links til din side og belønner dig for at have dem. Men hvad er egentlig linkbuilding?
"Linkbuilding" betyder opbygning af links eller om du vil henvisninger. Man kalder det som meget andet i markedsføring det engelske ord linkbuilding frem for opbygning af henvisninger, som man nok ville sige på dansk.
Og så passer det meget godt med det med "bygning". For det ta'r tid at opbygge links til din hjemmeside. Og køber du dig ikke fra det vil du typisk skulle arbejde dig til det igennem længere tid. Ved at spørge andre om de vil linke til dig. Har du noget rigtig godt indhold på siden, er det ikke så svært at få folk til at linke. Men især det offentlige er meget forsigtige med at linke til private firmaer. Man kan også bytte links, men det er ikke helt lige så værdifuldt. Og su skal helst ikke bytte direkte fra fx forside til forside. Hvor vigtigt er linkbuilding?Ingen ved helt hvor vigtigt linkbuilding er, men det er en del af Googles algoritme, at den "værdsætter" din værdi, hvis andre - gerne store anerkendte sider - henviser til din hjemmeside. Så får man lidt af deres "juice" som man kalder det. Ja, det er mystisk, men man benytter faktisk ordet "linkjuice".
Vi har lavet denne lille side vedr. linkbuilding, så du kan få svar på de fleste spørgsmål vedr. Googles vurdering af henvisninger (links), som en art kvalitetssikring af din side. Jo flere (især seriøse) hjemmesider, der henviser til din hjemmeside, jo højere kommer du op på Google.
Idéer til linkbuilding:
Nutidens telefonbøgerI gamle dage sagde man at det var vildt vigtigt at være med i telefonbogen. Den trykte vejviser var nøglen til at kunderne kunne finde ens virksomhed, og ofte planlage man faktisk opstartstidspunktet i forhold til udgivelsen af den nye telefonbog.
Sådan er det jo ikke længere, men det har stadig stor værdi at kunne blive fundet i diverse online "telefonbøger". Og nu har det udover den direkte værdi, at kunder kan finde dig og dine kontaktoplysninger, så giver det også en indirekte værdi i forhold til Linkbuilding.
Så tjek at du står rigtig på Krak, De Gule Sider og 118.dk. Og natuligvis også på Google My Business. (Google My Business skriver vi snart et særligt afsnit om.)
Artikler i aviserKan du komme i avisen med din virksomhed tæller det godt med i dit arbejde med linkbuilding + naturligvis de mange der læser artiklen. Men hvis vi holder os til det rent link-mæssige, så giver det en god værdi.
Der er forskel på medierne, men bare lige en DR søgning på forskellige danske medier: (udført 30.12.2020)
Ekstrabladet: 80 Danmarks Radio: 87 Jyske Vestkysten: 76 Bornholm.nu: 50
Tjek domæne rating (DR) på https://ahrefs.com/website-authority-checker Jo nærmere 100 jo bedre. Men selv små DR kan godt stadigvæk være af værdi for dig, hvis det handler om den branche du er i.
AH Ref skriver om domæne rating:
"Domain Rating (DR) is a measure of a website's authority based on its backlink profile. The scale runs from zero to a hundred. Generally speaking, the higher this number, the stronger and more authoritative the site is."
eller kort på Dansk: DR er en målstok for "autoritet" eller værdi baseret på sidens link profil.
Branchemæssige link katalogerDer findes 100-vis af linkkataloger på nettet, og det kan være godt at være med i nogle af dem. Men når man læser om linkbuilding advares der også mod at få for mange. Hvis Google opfatter det som "kunstige" links og ikke links, der er skabt fordi du har et godt indhold på siden, kan det give bagslag.
Det kan ikke vides med sikkerhed, hvor mange der er for mange til at være naturligt, men vi tænker ikke det bliver noget problem, hvis du bare gør det rigtig. "For mange" formodes at være ud fra en USA tankegang, så I Danmark bliver det nok ikke noget problem.
Men start ikke med at blive oprettet i 20 linkkataloger og så er det det! Hvis du løbende skaber links via alle de andre måder, vi beskriver på siden her, så vil det formentlig kun gøre det bedre at du kommer med i link kataloger.
Og når vi skriver "branchemæssige" er det fordi det især giver værdi. Hvis du sælger udstyr til rengøringsvirksomheder vil det give mere "værdi" til din hjemmeside, hvis du er omtalt på en side om "rengøringsartikler" frem for en side om "virksomheder i skandinavien".
Kunders hjemmesiderFor nogle virksomheder er det rigtig let at komme med på kundernes hjemmesider. Det gælder reklamebureauer, webbureauer mv., som typisk sætter et meget lille link og navn nederst på kundens hjemmeside. Og selvom det ikke ser ud af noget så giver det et link og en afsmittende effekt på deres egen hjemmeside i Googles øjne. Men du kan da prøve om dine kunder vil linke til dig. Især hvis I har et godt samarbejde, og du leverer en vigtig ydelse til din kundes virksomhed.
Leverandører hjemmesiderDet er måske lidt lettere. Du har købt deres produkt eller ydelse og derfor har de måske lidt motivation for at hjælpe dig. Klarer du dig godt, køber du sikkert hos dem igen. De bør kunne overtales til at linke til dig, især hvis det er lidt mindre virksomheder. DanskeBank linker næppe til dig, selvom du er erhvervskunde.
|
|