Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

Online markedsføring for iværksættere.

 

Du skal findes af Google for at være tilstede. Ja du kan også blive fundet af Bing, eller via sociale medier, men uanset hvad, er det at være synlig overfor kunderne næsten det vigtigste i din virksomhed. For uden kunder har du intet firma, og du får kun kunder, hvis de kan finde dig. Og her er Google langt hen af vejen nøglen til din succes. Du skal med andre ord "ranke" på Google, så der er en chance for at du bliver fundet af dine kunder. 

 

Hvad er online markedsføring?

Det er måske ikke let at definere begrebet "online markedsføring", men man kan vel sige det i princippet er al markedsføring du kan tilgå via en pc'er en tablet eller en telefon, hvis der er typen, man kalder smartphone.

 

Så online markedsføring er bl.a.

 

→  Søgemaskine optimering (SEO) 

→  Nyhedsbreve og e-mail markedsføring

→  Annoncering på søgemaskiner (typisk Google)

→  Annoncering og opslag på Sociale Medier (Facebook, Instagram, LinkedIn mv.)

→  Video på fx YouTube, TikTok og lign.

→  Bannerannoncer på fx avisers onlineudgave.

→  Affilliate markedsføring (program, hvor hjemmesider modtager et beløb pr. salg) 

 

 Det behøver naturligvis ikke at være online markedsføring der hele. Der er mange andre muligheder, men på denne side vil vi sætte fokus på det du skal gøre, for at blive fundet på nettet. Hvordan du får besøgende på din hjemmeside og i det hele taget har en tilstedeværelse på nettet.

 

Hvordan bliver man synlig på Google? For Google er simpelthen bare... Google

Annoncering på Google og søgemaskin optimering på Google er jo et helt kapitel for sig selv. Det er der skrevet tykke bøger om og der laves videoer, skrives hjemmesider om det, og ikke mindst er der en skare af dygtige rådgivere, der kan hjælpe dig på vej.

 

Så teksten her kommer primært til overordnet at omhandle, hvordan du kan forberede din synlighed på nettet og give nogle få gode praktisk råd i din færden. og til en så lav pris som muligt.

 

1. Du kan måske få tilbudt en Voucher på fx 3.000 kr. gratis annoncering på Google. Men først skal du bruge 3.000 kr. af dine egne penge. Husk du skal begynde at bruge voucheren inden du starter din annoncering. Har du først kørt nogle få test adwords for meget beløb, anses du som erfaren annoncør og du mister din indtroduktions rabat.

 

2. Du skal sikre dig din side er Google optimeret. Altså med andre ord skal du arbejde med SEO. SEO betyder Search Engine Optimization, og omhandler alle de opgaver der ligger foran dig for at få din hjemmeside frem på Google. Det er ikke let, og mange bruger mange penge på rådgivning fra eksperter. Men der der meget du selv kan gøre. Søg på Google! Og find hjælp ved at læse nedenstående "begynderguide til at blive fundet på Google".

 

Det fede ved søgemaskinoptimering, som en SEO ekspert udtrykker det, er: 

 

it gives the little guy a chance to compete with the big guys.

 

Eller i denne sammenhæng og oversat til Dansk: Det giver iværksættere muligheder for at konkurrere med store virksomheder.

 

Her er nedenfor 5 hurtige tips:

 

1. Tilpas dit indhold til det dine kunder søger på.

2. Promover din side ved hjælp af sociale medier

3. Skab links til din side.

4: Gode værktøjer til arbejde med Søgemaskin optimering -> SEO:

5. Hvordan bruger man de sociale medier?

 

Vi i Startinfo.dk er ikke eksperter, og det er også noget vi helt sikkert dagligt skal kæmpe med og har gjort siden starten.... Men her er nogle få stikord til de 5 tips:

 

 

Tip 1: Tilpas dit indhold til det dine kunder søger på.

 

Vælg de ord dine kunder bruger. Skriv dem i teksterne på en måde, som dine målgrupper gør. Brug evt. div. online værkstøjer til at blive klogere på søgeord. Og på den måde kan du iøvrigt også lade dig inspirerer af konkurrenternes søge ord. Skriv dine nøgle ord på Google og se hvad google foreslår af søgning. Og sæt mellemrum foran dine nøgleord, for at se hvad folk typisk spørger Google om.

 

Skriv dine tekster eller overskrifter som spørgsmål

Når kunderne søger på Google søger de ofter ved at stille spørgsmål. Alle de velkende "hv"-ord, som hvordan, hvad, hvor mv. er typisk dem der bruges, når man søger på et emne. Så stil de spørgsmål dine kunder/brugere vil stille os var så på dem.

 

som fx overskriften her:

 

Hvordan bliver min hjemmeside fundet på Google?

Med det spørgsmål har Startinfo nu en chance for, at en iværksætter finder siden her på Google. Og dermed får kendskab til vores iværksætterunivers. Så stil de spørgsmål dine kunder stiller og find så svar på spørgsmålene. Du kan til illustration se hvordan vi har gjort det på vores side om CVR registrering her! På siden har vi systematisk gennemgået de vigtigste emner ved at stille de spørgsmål kommende iværksættere stiller og så svarer vi på dem og linker til konkrete løsninger eller websteder. 

 

Lagde du i øvrigt mærke til teksten "Hvordan bliver min hjemmeside fundet på Google?" er markeret kraftigere? Det er fordi det er en såkaldt H2-overskrift. Det hjælper Google med at finde de vigtigste ord på siden.

 

H1 er til sidens overskrift, og bør kun bruges en gang pr. side. Det kan være svært at se om der er mere end en H1 overskrift. Brug dit CMS's html funktion og søg efter "h1". Der skal gerne være 2: Start og slut. Alt mellem dem er overskrift 1 i praksis ser det sådan ud

 

H2 er til andre vigtige overskrifter. Brug ikke alt for mange. Man er lidt uenig om hvor mange, men nok ikke mere end 8-10 stykker pr. side

 

H3 er til mindre vigtige ting, men dog emner der er lidt mere vigtig end brødteksten.

 

Søgeord er super vigtige

Søgeord eller "keywords" som de hedder på Engelsk er rigtig vigtige. Du skal gerne kende de søgeord dine kunder bruger. Det er der mange værktøjer til på Google. Men lav en grundig analyse af hvikle ord, der er vigtigst. Og så vælg de vigtigste.  

 

Tænk på indlæsningstid af dine sider. 

Og tænk også på det tekniske. Din side skal helst være hurtig at indlæse (så tjek størrelse af logo, grafik og fotos). Størrelse er ikke det du ser på skærmen, men aktuel filstørrelse. Jo færre KB jo hurtigere indlæses siden. Og det synes Google godt om. Samtidig skal den være mobilvenlig, så man kan se det på en telefon og/eller tablet og helst uden at vente alt for lang tid på indlæsningen.

 

Tjek evt. på Googles egen service PageSpeed Insights, så du får en vurdering af hvor hurtigt din hjemmeside indlæses (loader).

 

Prøv på at få  fremhævede uddrag (featured snippets) på det du gerne vil findes på

Alle vil gerne øverst på Google, og når man lige starter kan det virke helt håbløst for alle konkurrenterne er over dig, og har været i gang længe.

 

Men det kan lade sig gøre. Her er et eksempel på en af Startinfo's sider, Google har lavet til "Fremhævede uddrag". Den ligger så alle øverst på Google når man søger på "valg af firmanavn": 

 

Eksempel på fremhævede uddrag eller featured snippet

 

 

 

Tip 2. Promover din side ved hjælp af sociale medier.

 

Hvis du laver en Facebook side eller en LinkedIn side er det en god måde at få omtale af din nye side. Eller på nogle af de mange andre Sociale Medier. Du kan lave konkurrencer, der inspirer til deling eller vække folks appetit med en kort tekst om et eller andet emne, og så linke til din side hvor man kan se mere.

 

Og naturligvis dele nyheder, sjove historier, ny ansættelser, udvidelser, ændringer mv. 

 

Vær i øvrigt opmærksom på, at sociale medier oftest virker godt med personvinkler på. Altså ikke så mange opslag af typen "Her af foto af vores lager",  men mere "Her er Jens på krykker på vores kæmpe lager. Det er anden gang han brækker benet ved serie 6 fodbold, men han kæmper videre". Det sidste opslag vil blive set meget mere.

 

Og tiltrække kommentarer a la "Stakkels Jens", og så giver Facebook dit opslag medvind, fordi Facebook fremme opslag som folk liker, deler eller kommenterer.

 

Se i øvrigt mere nedenfor om sociale medier,

 

Tip 3. Skab links til din side.

 

Links er vigtige og ikke mindst link fra sider med høj "page rank", som det kaldes. Hvis du kan får DR, Microsoft, Lego eller lign. til at linke til dig, vil det være super. Det kan du nok ikke, men mindre kan også gøre det. Har du familie og venner med hjemmesider? Har du selv andre hjemmesider? Så skal der naturligvis linkes.

 

Men du kan også tilmelde dig forskellige registrer hos fx. Krak, De gule sider eller andre register, hvor din side kan blive linket fra.

 

Og link internt. Hvis du har en side med godt indhold, så link til den fra andre sider. Sælger du tøj på nettet og har lavet en side med vaskeanvisning, så link til den fra de andre sider. Og så fanger du måske nogen på nettet ind i din shop, selv om de egentlig kun søger på hvordan man fjerner en plet. 

 

Tjek også at dine udgående links er i orden...  Altså hvis du linker til andre... 

 

Du kan fx. bruge siden her, der tjekker dine links: https://www.brokenlinkcheck.com 

 

Vi har skrevet et afsnit specielt om Linkbuilding for Iværksættere. Læs det og få helt sikkert mindst et par nye links til din hjemmeside.

 

Kan det betale sig at satse på Bing / DuckDuckGo / Yahoo?

Ja, de andre søgemaskiner fylder ikke så meget, men derfor kan de sagtens være interessante for dig. og vil du annoncere er udgiften til et klik med Microsofts annonceringsprogram på måske 10-15% af GoogleAds.

 

Men lad os være realistiske. De andre søgeportaler er helt vildt små i Danmark. Vi har fra analytics set på vores besøgendes "oprindelse" i en given periode her på Startinfo.dk.

 

85 % af "trafikken", som man kaldet det, stammer fra Google, 0,6 % fra Bing, 0,11 % fra DuckDuckGo og 0,09 % fra Yahoo. Resten stammer fra Facebook, LinkedIn mv. som vi ikke gør så meget ud af. Det kunne helt givet forøges. Men når vi snakker besøgende (organisk - altså ikke betalt), så er der ingen vej uden om Google.

 

Trafik på startinfo.dk fra Google, Bing, DuckDuckGo og Yahoo

 

 

Tip 4: Gode værktøjer til arbejde med Søgemaskin optimering -> SEO:

 

Her kommer en liste... der bliver løbende føjet noget til:

 

Link tjekker: 

Tjek om du har døde links til andre hjemmesider. Dels er det en træls oplevelse for dine brugere, men det viser også Google at der ikke helt er styr på det. Især hvis du linker til mange andre, kan det være helt umuligt at huske alle linkene og også løbende at tjekke, dem du linker til ikke har flyttet eller omdøbt siden du linker til.

https://www.brokenlinkcheck.com 

 

SEO Multiværktøj:

Der kan findes masser af værktøjer der kan hjælpe din hjemmeside til at blive bedre, hved at give dig konkrete tips til forbedringer. Er der SEO fejl, link fejl, sider med for lidt tekst, sider med for meget tekst, sider med flere header, sider med manglende beskrivelse (desciption) og meget mere. Mange koster noget at abonnere på, men der er nogle, der i gratis udgaven virker ret godt. Prøv fx den her:

https://neilpatel.com/ 

 

Foto optimeringsværktøj

Med Kranken.io kan du reducere fotos, du allerede har minimeret. Har du fx et foto eller en grafik med meget hvid farve i, kan du reducerer størrelse til op mod 80% uden du kan se det på skærmen. Andre grafikker er måske kun 4-5 %, men for det meste er det mindst 10%, Og har du meget grafik vil det gøre siden meget hurtigere.

https://kraken.io/web-interface

 

Fornyligt er vi blevet præsenteret for endnu et værktøj til reducering af foto og grafik filer. Vi har testet det og synes det virker godt. Faktisk ser det ud til at reducere fotos lidt mere end Kranken og uden det tilsyneladende går ud over den kvalitet vi ser på skærmen. Vi tester lidt videre.

https://www.websiteplanet.com/da/webtools/imagecompressor/  

 

Google Analytics 4 og Google Search Console

De 2 værktøjer bør du benytte. De er begge gratis og giver dig et godt overblik.

 

Google Analytics 4 - ofte forkortet til GA4 - giver overblik over dine besøgende på hjemmesiden, hvilke sider der besøges og meget andet. Der er tal i massevis, som du bliver meget klogere på, hvis du sætter dig ind i dem. Du kan få overblik over, hvilke sider dine brugere besøger hos dig, hvor længe de bliver på siden og fx. også lidt om hvem de er. Analytics tilbyder nemlig også data om køn, alder, geografi og meget mere på dine brugere.

 

Analytics skal installeres på din hjemmeside, hvilket betyder du skal indsætte en kode, så Google kan finde analytics og samle dataene sammen til dig. 

 

Bemærk lige nu er det faktisk ikke lovligt at benytte Google Analytics. Der er ca. 160.000 danske hjemmesider, der ser tiden lidt an om ikke der findes en løsning.

 

Google Search Console kan ved første blik virke lidt som en forvirrende kopi af Analytics. Men når man kommer mere ind på livet af den, begynder den at kaste meget nyttig viden af sig. De kan bl.a. udfra hver underside på din hjemmeside sammenholde din placering på Google, hvilke ord der søges på, og hvor godt de præsterer. Altså at din side bliver vist 600 gange i en periode på et ord, men kun fx 10 klikker. Ved et andet ord bliver din side måske kun vist 300 gange men 50 brugere klikker. Så kan du begynde at tilpasse siden til dine kunder og det du helst vil findes på.

 

Google Market Place.

Sælger du fysiske produkter bør du overveje Google Marketplace. Kender du det ikke så se søgningen nedenfor. Google marketplace er de "sponserede" - altså betalte - resultater, der kommer frem når du søger på et produkt du overvejer at købe.

 

 

Eksempel på online markedsføring via Google shopping

 

Det koster selvfølgelig lidt at bruge Google shopping, men det er effektivt. Tjek om du kan få det billigt. Der har været perioder i forbindelse med coronakrisen, hvor det har været næsten gratis. Tjek om det er noget for dig.

 

 

Hvordan bliver man god til Online Markedsføring?

Der er ikke en bestemt køreplan, der sikrer dig vejen til succes. Men nedenfor er nogle af budene.

 

-> Du kan købe dig til det hele ved et bureau, så du ikke behøver at bruge tid på det. Det koster selvfølgelig lidt, og du bør tjekke at du får værdi for pengene, for det gør man nemlig absolut ikke altid. En advarsel er på sin plads her! Der er alt for mange, der skiver under på abonnements betingelser der er helt vilde. Fx. at du ikke kan stoppe dit abonnement, selv om din virksomhed lukker. Eller hvor det ikke er muligt at komme ud af aftalen, hvis ikke det virker godt nok. Start på timebasis. Og vil bureauet ikke være med til det, så skal du nok sige pænt nej tak.

 

-> Du kan gøre alt selv og lære dig selv det hele. Deltage i alle webinarer, se timevis af YouTube videoer og læse alt det du kan. Det virker godt nok, er billigt men også ret tidskrævende Og du vil sikker begå fejl, som du så skal rette igen.

 

-> En kombination, hvor du selv sætter dig ind i tingene og så trækker på "guldkorn" fra en ekspert du har tillid til. 

 

  

Tip 5: Hvordan bruger du de sociale medier?

Du bør - sideløbende med du arbejder med at blive synlig på Google - benytte sociale medier. De kan hjælpe dig i dit arbejde med at blive synlige, og næsten det bedste af det hele er at der er så mange brugere på og de kan super enkelt like og dele dine opslag, så andre kan se dem. 

 

Der er mange at vælge i mellem, men her vil vi hurtigt og ultra kort gennemgå de vigtigste, og også lidt om hvad de ofte bruges til. Og lige som med alt andet, de medier dine kunder bruger, bør du også bruge!

 

Facebook

Facebook er det største sociale medie både i Danmark og det meste af resten af verden. På Facebook har du mulighed for at dele dine opdateringer. Det kender du sikkert. 

 

Men har du en firmaside? Hvis ikke du har det, så lave en så hurtigt som muligt. Og se om der er faglige grupper og netværk på Facebook du kan komme med i.

 

Målgruppen for Facebook er hr. og fru Danmark, stort set alle eller i det mindste næsten. 3. mio. danskere bruger mediet og man bruger det mest som underholdning, tidsfordriv, til grupper, hvor man  deler interesser med andre.

 

LinkedIn

Erhvervslivets Facebook kan man godt kalde LinkedIn. Men ledige, studerende mv. er nu også godt med. Det er stedet man skriver, når man har fået nyt arbejde, hvis der er aktiviter i ens virksomhed, men meget sjældent hvis man har bagt en fin kage. :-) Det virker upassende på LinkedIn.

 

Twitter

Mediet med en begrænsning på 140 tegn er ikke så udbredt i Danmark, men det vinder frem. Twitter omtales af og til lidt humoristisk som "intranet for den kreative klasse". Her mødes politikere, kulturpersonligheder, mediefolk, interesseorganisationer men også mange typisk med interesse for politik og samfundsforhold. 

 

Instagram og Pintrest

Vi behandler dem lige samlet her, hvilket man egentlig ikke burde, for de er ret forskellige. Men begge har udgangspunkt i det visuelle. Altså foto eller video er det bærende på hvert opslag. Der er plads til tekster, men det er typisk meget kort tekster.

 

Har du "visuelle" produkter er det oplagt at dele fotos af dem på de 2 medier. 

 

Instagram er klart størst, men Pintrest rykker lidt i øjeblikket, og skal du annoncere er det måske lidt billigere på Pintrest lige nu.

 

Men der er mange andre. TikTok, SnapChat og mange andre stormer frem. Vi har helt ærligt ikke rigtig forstand på dem, så søg hjælp hos en Teenager.

 

Uanset dit medie valg, så fortvivl ikke hvis du kun får få likes eller delinger. Tjek din hjemmeside i Analytics. Folk læser ofte det du skriver om uden at like! Opslag på Sociale Medier, der måske får 10 likes og 2 delinger i alt kan sagtes få over 200 hits på din hjemmeside.

 

Hvornår slår man så aktiviter, nyheder eller lign. op på de Sociale Medier?

Tidspunktet for opslag er ikke helt ligegyldigt.Og der er ikke et standard tidspunkt, der passer til alle medier.

 

Og når du slår noget op, så ha' billeder eller grafik med. Gerne fotos af mennesker- også dig selv - det øger responsen. Ren tekst er ikke så spændende, og nogle af medier fungerer jo kun med fotos.

 

Og så er det også lidt vigtigt, du har styr på størrelser af grafik mv. Det fremgår også af nedenstående, hvordan det optimalt set bør være. Har du et foto, der er lidt mindre går det også nok men ellers så tilpas det i et simpelt billedredigeringsprogram, du kan finde gratis online.

 

 

 

 

Denne artikel er skrevet af Hans Peter Wolsing, civiløkonom fra Aalborg Universitet. Hans Peter har mere end 30 års erfaring med rådgivning og vejledning af iværksættere. Hans Peter Wolsing har selv drevet et reklamebureau og som konsulent arbejdet med markedsføring. Hans Peter har i flere år været en del af Erhvervshusenes ekspertgruppe vedr. salg og markedsføring og repræsenteret erhvershusene i arbejdsgrupper under Erhvervsstyrelsen. På iværksætterkurser har han undervist i salg, markedsføring, markedsanalyse, online marketing mv.

 

 

 

 

FAGLIGE

PARTNERE MARKEDSFØRING 

 

 

 

 

Marketingklubben - hjælp til markedsføring på abonnement

 Få mere trafik fra Google, tjek dine muligheder med BOB Linkbuilding

 

 

 Leadinfo er et godt redskab til dit salgsarbejde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ONE.COM tilbyder billig domæne, hosting og email

 

 

 

 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.