Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

Moms for begyndere

 

Skal mit firma momsregistreres?

Rigtig mange iværksætter har hørt om reglen om at man først skal momsregistreres, når man når en omsætning på 50.000 kr. Og det er også rigtig nok.

 

Først når du kan se, du vil nå grænsen på de 50.000 for momsregistrering skal du registreres. Så laver du en aftale om en fast ydelse på fx 12.000 kr. pr. måned, så må du ikke vente de første 4 måneder med at blive momsregistreret. 

 

Men ellers kan du undgå det, hvis din omsætning forbliver under de 50.000.

 

Der er iøvrigt enkelt brancher, der ikke skal momsregistreres. Det kan fx være en bedemandsforretning, hvis du er forfatter, komponist, taxa kørsel mv. Er du i tvivl om "din" branche er omfattede af en af momsfritagelserne kan du læse nærmere her på SKAT's hjemmeside.

 

Men langt de fleste skal momsregistreres. Og selv om du ikke skal momsregistrers pga. 50.000 kr.'s reglen, bør du måske overveje det alligevel.

 

Hvorfor overveje frivillig momsregistrering?

 

Fordi

 

1. Er du ikke momsregistreret sender det et signal om, at "det er lidt hobby det her". Min virksomhed er ikke rigtig for alvor for jeg regner ikke med at sælge ret meget.

 

2, Momsen af de varer og ydelser du indkøber forandrer sig fra noget du får refunderet til en udgift. 

 

Regneeksempel: Du køber varer for 10.000 kr. incl. moms og samler dem til et produkt og sælger det til 10.000 kr. uden at lægge moms på. Dit overskud er så præcis 0 kr.

 

Det går lige op. Men hvis du var momsregistreret var din salgspris på 12.500 kr. incl. moms og din købspris stadig på de 10.000 kr. incl. moms. 

 

Af købsprisen er de 2.000 moms. så nu ser dit regnestykke sådan ud:

 

Salg før moms 10.000 kr.

køb før moms    8.000 kr.

Overskud            2.000 kr. 

 

Grunden til det, er at dine leverandører jo i 99,9 % af tilfældene er momsregistrerede, så de skal pålægge dig moms. 

 

Den eneste fordel ved ikke at blive momsregistreret er primært hvis du sælger ydelser (timer) til privatpersoner. Så bliver du i starten lidt billigere at handle med (eller tjene lidt mere) fordi du ikke opkræver moms. Tilgengæld skal du enten gå ned i timesats eller acceptere at tjene mindre, når du så bliver momsregistrert. med mindre du vil sætte priserne op overfor dine kunder.

 

 

Moms regnereglen der driller.

Hvordan regner man ud, hvor meget momsbeløbet udgør af en pris? Ja, det driller af og til, men er faktisk ikke så svært.

 

Når der lægges moms på et beløb tillægges 25 %. Når man regner tilbage, altså skal finde hvor meget momsen udgør af et beløb er det 20% man skal tage.

 

Altså salgspris incl. 25 % moms = 100 kr. Så udgør moms de 20 % af de 100 kr. = 20 kr. Og det er fordi de 100. kr. kommer  fra en pris før moms på 80 kr. tillagt 25 % af de 80 = 20 kr., så det bliver 100.

 

Synes du det er forvirrende? Bare rolig du er ikke den eneste, Cand. merc.'ere i økonomi kan også køre rundt i det :-)

 

 

Hvordan laver man momsregnskab?

Du kan føre momsregnskabet i et separat regnskabshæfte, men lagt de fleste vælger et bogføringsprogram, hvor det er ret let at lave et momsregnskab. 

 

Vælger du et bogføringsprogram er der nogle krav, der skal opfyldes:

 

Der skal oprettes konto for:

  • Udgående moms (salgsmoms)
  • Indgående moms (købemoms)
  • Afregning med moms (kan evt. undværes)
  • Eksport (hvis du udfører varer eller tjenester)
  • Momsfrit salg (hvis det er aktuelt)

Som regel er kontiene oprettet, så du skal blot udvælge dem på en liste.  

 

Din virksomhed skal også føre regnskab over de energiafgifter på olie, el, gas, kul og CO2, som du kan få godtgjort en del af. Og så vedr. moms...  Mange ta'r det med moms lidt for alvorligt. Det er ikke så svært.

 

Er du i tvivl om du kan trække momsen fra, så lad værd! En statsaut. revisor med speciale i skatteret fik mange opringer om bilag på ret små beløb. Det kan altså ikke betale sig, Men en timeløn på langt over 2.000 kr. kan det hurtigt koste en 5 - 600 kr. at spørge på et bilag til 40 kr. Er det småpenge så drop bilaget. Bogfør det som privat el. mellemregning indehaver.

 

Er det større beløb så kan du sikkert finde et svar på google. Er det rigtig store beløb, så tjek inden med din revisor. Køber du en lastbil til 1,2 mio. kr. så snak under alle omstændigheder med din revisor. Men glem det, hvis det koster 40 kr. 

 

Og skulle du bogføre et enkelt bilag forkert, så går jorden jo ikke under. Opdager SKAT det ved et kontrolbesøg falder der altså ikke bøde, hvis det er 40 kr. Men det er klar, hvis du systematisk snyder på vægten, så kommer bødeblokken frem!

 

Hvordan laver man momsafregning?

 

Når du så skal afregne moms går du ind på SKAT.dk

 

Logger på med din NemId eller MitId og vælger at du indberetter pga. af din virksomhed.

 

Og det er faktisk ret let. Nedenfor kan du se, hvordan skemaet ser ud. 

 

Langt der fleste mindre virksomheder kan nøjes med at indtaste salgsmoms og købsmoms (de 2 gule felter øverst) og så regner systemet selv momsafregningsbeløbet ud. Er der - (minus) foran skal du ha' penge tilbage,

 

 

Indberetningsskema til moms eksempel på momsafreging

 

Der kan være virksomheder, der kan få refunderet energiafgifter som fx el-afgift. Det gælder virksomheder, der anvender el til opvarming og belysning af lokalerne. Hvis lokalerne kun anvendes til erhverv. Der er nogle undtagelser fra disse regler og bestemte forhold, man skal tænke på. Spørg din revisor eller tjek SKAT's hjemmeside vedr. Energiafgifter her!

 

Men for langt de fleste gælder de de 2 øverste gule felter.

 

Når du trykker "Godkend" kommer ud frem til en sid, hvor du kan udskrive opgørelse, som bilag til dit regnskab og betale direkte med netbank. Eller vente på pengene bliver overført til dig, hvis du skal ha' moms retur :-)

 

Husk! Har du ingen aktivitet i dit firma skal du alligevel gå ind på Skat's hjemmeside hver 3. måned og indrapporeter et rundt 0. For hvis du ikke gør, tror de, at du har glemt det og sender dig rykker og "fastsætter" så en moms betaling, som typisk er ret høj og ofte højere end du normalt betaler i aktive perioder. Det gælder i øvrigt også A-skat, Har du i en periode ingen ansatte (fx på en campingplads om vinteren), skal du ind og indtaste en nul-angivelse.

 

Hvorfor har man egentlig moms?

Hvad er egentlig fidusen ved moms? Som virksomhed sælger man nogle produkter og lægger moms til. Dem der køber produkterne trækker momsen af deres køb fra. De råvarer du har købt for at kunne levere dit produkt, trækker du også momsen fra.

 

Så hvorfor egentligt alt det bøvl med moms?

Fordi "regningen" ender et sted, nemlig i sidste instans ved en privat forbruger, der ikke kan trække momsen fra. Du bliver dermed som iværksætter egentlig en betroet medarbejder, dog uden at få løn ;-), hos Skattevæsenet. Du kommer til at stå for opkrævningen af en væsentlig del af den skat, som sikrer vi kan betale for vores offentlige service med alt fra sygehuse, skoler til forsvar. 

 

Og så glæd dig hver kvartal, når du afregner din moms og betaler et forhåbentligt stort beløb. For når du betaler moms, i stedet for at få moms retur, så er det fordi din virksomhed giver overskud. I starten får man tit moms retur pga, investeringer og større udgifter end indtægter. Så det er helt normalt. Men på sigt skal du gerne af med moms hver måned.

 

 

TAGS: Momsregistrering - Moms - 50.000 kr. - frivillig momsregistrering - moms regneregel - 25% moms - momssats - moms for begyndere - afregning af moms - hvordan fungerer moms? 

 

FAGLIGE

PARTNERE

ØKONOMI 

Digital Revisor sætter strøm til revisoren

 

 

FÅ BILLIGT OG HURTIGT EN ERHVERVSKONTO

 Lunar Bank tilbyder billig erhvervskonto til selvstændige.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.