Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

NORGE -> Alt om eksport til Norge for nye eksportører

 

Teksten er udarbejdet i samarbejde med Intermediary AS, der er et 

konsulentfirma med stor ekspertise i samhandel med Norge.

 

 

 

Få essentiel markedsinformation om det norske marked, inklusiv introduktion, alt om eksport til Norge for nye eksportører, etablering af NUF eller AS samt nyttig viden og links til yderligere ressourcer. Links kan du finde næsten til sidst i artiklen her.

 

Hvorfor satse på eksport til Norge?

Norge er ofte en af de første destinationer, som danske iværksættere med eksportplaner vender blikket mod, og det er ikke uden grund. Det er et yderst tilgængeligt marked, da Norge er et økonomisk velstående land med en betydelig olieformue, og derudover tales der næsten det samme sprog med relativt kort afstand til landegrænsen. Der er mange gode argumenter for at tænke på Norge som en mulighed, man bør dog notere at Norge ikke er med i EU, men at landet har et samarbejde med EU på en række områder. Man kan med fordel finde fakta og aktuel forbrugerinformation og andet nyttig viden om det norske e-handels marked ved at downloade nets årlige E-commerce guide.

  

Hvordan kommer man i gang med eksport til Norge?

Hvis du allerede har erfaringer fra det danske hjemmemarked ved du allerede en hel del om dine kunder. Den viden skal du - med tilpasning til lokale Norske forhold - naturligvis bruge bedst muligt.

 

Og hvad så med Norge rent konkret?

Du bruger de samme metoder, som da du påbegyndte salg til hjemmemarkedet.

 

Dine kunder er typisk nok nogenlunde samme slags kunder, selvom det kan være forskel på traditioner, handelsmetoder mv.

 

Start med at danne dig et overblik over dine konkurrenter. Det giver dig et ret godt overblik over måden man markedsfører sig på, hvilke konkurrenter der er og dermed også hvilke vilkår, der gælder i det marked du skal operere på. 

 

I den forbindelse kan du finde en hel del via en helt almindelig Google søgning. Men du kan også søge på branche fx i Proff. 

 

Du kender den sikkert fra Danmark, men der findes også en .no og .se version. Her kan du se et klip fra et søgeresultat på Proff.no på søgningen "Arbeidsklær" - altså arbejdstøj:

 

Eksempel på søgning efter firmaer, der handler med arbejdstøj i Norge

 

Den kan du bruge til at finde forhandlere, konkurrenter og leverandører inden for stort set alle brancher i Norge.

 

 

Eksport til det norske marked: Langstrakt geografi, told, momsordning eller registreringspligt af norsk filial.

 

Hvem skal transportere mit gods?

Find en aktør norsk eller dansk som kan udføre linehaul fra jeres lager som sørger for direkte levering eller levering til distributionshub i Norge. Vær opmærksom på at geografien og vejrforholdene kan have betydning for fremkommeligheden. Aktører i speditionsbranchen, som ikke kører fast til og fra Norge kan komme i problemer med udstyret pga. 2ax lastbiler især om vinteren og med loven pga. ”påseplikten”.

 

Afhængigt af jeres produkter findes der flere leveringsløsninger pakker, stykgods, delpartier eller fullloads. Vær opmærksom på at transportører kan have forskellige vægt og volum beregningsmetoder som kan gøre det svært at lave pris sammenligninger.

 

Har du en webshop skal du være opmærksom på at transportbranchen også fungere som en værdikæde hvor nogle aktører I Norge fungere som de udførende fragtfører for andre store selskaber fra fx Danmark. I forhold til told, B2C, retur logistik og valg af Inco term er der faktorer som kan optimeres. Det kan blive et konkurrencefortrin når man ikke længere opfylder kravene i VOEC-ordningen som ikke er passende for alle eksportører grundet særlige krav knyttet til registreringspligten af en norsk filial.

 

Importere du i dag varer udenfor EU kan man med fordel importere varesalget til et MIO lager hos din speditør enten i Danmark eller direkte til Norge for at undgå at betale told og moms flere gange. En fast fortoldningsaftale hos en norsk speditør kan også forenkle jeres rutiner for told. 

 

 

Etablering i Norge: 3 indgangsvinkler til det norske marked

VOEC Ordningen: Den norske VOEC-ordning (Vat on E-commerce) gør det lettere for udenlandske virksomheder at sælge varer og tjenester til norske forbrugere, idet de kan registrere sig for moms og rapportere momsbetaling direkte til de norske skattemyndigheder. Ordningen passer til B2C kunder med lav vare værdi.

 

NUF (Norsk registreret udenlandsk foretag):

NUF er en organisationsform for udenlandske selskaber, der ønsker eller underlægges at etablere en filial i Norge. Det giver danske firmaer mulighed for at drive forretning i Norge, men man er stadig underlagt lovgivningen i det land, hvor selskabet er registreret. De norske love har i sit rammeværk en fastsat krav knyttet til registreringspligten af en norsk filial for udenlandske virksomheder indenfor skatte, moms og det juridiske område. En norsk filial kan have fast drift sted fra jeres danske virksomhedsadresse. Norsk domænenavn er også en udløsende faktor for en filial, ligesom omsætnings over 50.000 NOK i løbet af en 12 måneder periode samt, hvis du ønsker moms undtagelse for returnering af varer.

 

Norsk AS (Aktieselskab):

Dette er den norske version af et aktieselskab, hvor virksomheden oprettes som en separat juridisk enhed i Norge. Det giver fuld kontrol og ansvar for virksomhedsaktiviteterne i det norske marked.

 

Man bør sætte sig grundigt ind i hvilke markedsindgange man bør anvende og hvilke fordele og ulemper de enkelte metoder medfører. Især VOEC-ordningen skal man være opmærksom på at ordningen kan udtømmes når man ikke opfylder vilkårene for ordningen som udløser en registreringspligt af en norsk filial.

 

 

Markedsførings og konsulentarbejde:

I Danmark og Norge findes der flere tosproglige konsulentvirksomheder med speciale i markedsføring som kan bistå din virksomheds den sparring din virksomhed behøver når I skal ind på det norske marked eller måske allerede er i gang. Et alternativ til betalte konkurrentanalyser, partnersøg og andet markedsinformation er offentlig tilgængelig information som findes hos statens statistiske byrå. Hvis jeres virksomhed har en excel guru kan man finde meget information uden at betale noget for researchen.

 

B2B kan være en god mulighed for at afsætte sine produkter i forhold til videre salg til norske B2C kunder eller er det? Øget nethandel og prisbevidsthed gør det svært at skille sig ud. Desuden hvis man adskiller visse produktsegmenter fra B2B forhandlerne samtidig med man sælger B2C til norske forbrugere vil det medføre udløsningen af registreringspligten og en norsk filial

 

 

Brug norske influencers og bloggere til produktmarkedsføring:

Desuden bør virksomheden tage højde for, at hvis der er en aftale med en influencer/blogger om, at vedkommende skal promovere eller anmelde noget på sin blog som en del af betalingen eller for at modtage produkter, kan dette forhold blive betragtet som et arbejdsgiver-arbejdstager-forhold, hvis betalingen eller værdien af produkterne mellem parterne overstiger 1.000 NOK om året som igen kan medføre registreringspligt af en norsk filial grundet det juridiske aspekt.  

 

Moms og regnskab:Valg af strategi og organisationsform har indvirkning på din vækst. Afhængigt af den valgte organisationsform i Norge, vil der opstå skatteforhold, der er underlagt enten den norske aktielovgivning eller lovgivningen for norske udenlandske enheder. Dette kan både have fordele og ulemper, alt efter i hvilken grad og med hvilket potentiale det norske marked udnyttes

 

 

Nyttige links i forhold til salg til Norge:

  

Udenrigsministeriet:

https://norge.um.dk/om-norge 

 

Innovasjon Norge:

https://www.innovasjonnorge.no/

 

Den norske ambassade i Danmark: 

https://www.norway.no/no/denmark/norge-danmark/nyheter-arr/nyheter/norge-og-danmark---sterkere-sammen/

 

Norwegian Danish Chamber of Commerce, Lokalkontor i Aalborg og København

https://ndcc.dk/

 

Nordisk Ministerråd: 

https://www.norden.org/da

 

Dansk Erhverv:

https://www.danskerhverv.dk

 

Dansk Industri:

https://www.danskindustri.dk/ 

 

Danish Export Association: 

https://www.danishexport.dk/  

 

Information om messer i Norge kan findes hos:

https://www.norgesvaremesse.no/ 

https://www.nho.no/

 

Information om Toldvæsenet i Norge:

http://www.toll.no/ 

 

Information fra Brønnøysundregistrene (Erhvervsstyrelsen):

https://www.brreg.no/ 

 

Information om Skatteetaten (Skat):

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/ 

https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/

 

Information om Skattefunn

https://www.forskningsradet.no/skattefunn/

 

Information om Doffin – Database for offentlige anskaffelser

https://www.doffin.no/

 

Information fra Arbejdstilsynet i Norge – ”Påseplikten

https://www.arbeidstilsynet.no/regelverk/forskrifter/forskrift-om-informasjons--og-paseplikt-mv/2/6/

  

Information og fakta om digital salg i Norge

https://ecom.nets.eu/report/ecommerce-report-norway-2022/

 

Information om Arbeids og velferdsetaten for arbejdstagere og arbejdsgivere

https://www.nav.no/

https://www.ssb.no/

 

Information om Patentstyret

https://www.patentstyret.no/

 

Information om norske love

https://lovdata.no/

 

Information om domæne registreret hos Norid:

https://www.norid.no/en/

 

Fondet for dansk / norsk samarbejde

Gentofte og Lysaker

https://dansk-norsk.no/

 

Information om online registrering af NUF og AS hos Intermediary AS:

www.registercompany.no

www.intermediary.no

 

 

Øvrigt:

Norske advokater og andre konsulenthuse som er godkendt af det norske finanstilsyn kan også benyttes til at registrere NUF og norsk AS dog ikke online registrering.

 

 

 

Andre gode råd til samhandel med Norge:

 

1. Lad vær med at tale Norsk - eller prøve på det - medmindre du er næsten indfødt. Når vi danskere synes vi taler flot Norsk, lyder det som en fuld Svensker i Norske ører.

 

2. Beregn rigtig god tid til transport. Har du kundemøde, så forvent at det ta'r langt tid at komme frem. Især hvis du skal køre til et møde ude i landet, så er vejen til selv de store byer stadig mange steder små, smalle, med hastighedsbegrænsninger. Vejene er til gengæld rigeligt forsynet med langsomt kørende trafik, bjerge (!), nedfaldene sten og så det der sne, som de altså gøre noget mere i end vi gør her i DK. Tænk også i snekæder eller pigdæk, med mindre det er i sommerhalvåret og hvis du ikke skal op i fjeldene. 

 

3. Nordmænd er stadig noget tilbageholdende med alkohol, når de er hjemme i Norge. Har du kun set nordmænd ved vestkysten eller i Jomfru Ane Gade, så er det ikke dækkende for nordmænd hjemme. Man drikker normalt absolut ikke øl til maden til frokost, og der er også nordmænd, der siger nej tak til en lys øl, for "tænk, hvis de andre på kontoret tror, jeg har drukket øl."

 

4. Behandel Norge med respekt. Ja det lyder måske lidt skørt, og det vil du nok under alle omstændigheder gøre, men fædrelandet, kongehuset er vigtigt og ikke noget man skal spøge alt for meget med. Norges nationaldag er 17. maj. Den dag er det en dum idé at spørge "hvorfor der er så tåbeligt mange flag over det hele". Men ellers er nordmænd bestemt ikke selvhøjtidelige, tværtimod. De har faktisk en veludviklet humoristisk sans. 

 

 

 

 

Norge er smuk og stort! Skal du eksportere til Norge, så overvej lige afstandene. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 FAGLIG PARTNER PÅ EKSPORT TIL

NORGE

 

 

 

 

 

Intermediary hjælper dig igang på det Norske marked

 

 

 

 

 

 

 

 

Norge er geografisk helt vildt stort. Kør hjemmefra i rigtig god tid, hvis din kunde bor på Nordkap.

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.