Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
 
 
 

NORGE -> Alt om eksport til Norge for nye eksportører

 

Teksten er udarbejdet i samarbejde med DKNO Partners, 

der er et konsulentfirma med stor ekspertice i samhandel med Norge.

Se mere på dknopartners.com

 

Hvor satse på eksport til Norge?

Norge er ofte et af de første lande som Danske iværksættere med eksport-ambitioner ser til. Og af gode grunde.

 

Det er et meget nærliggende marked, Norge er et super rigt land med en bugnende oliefond og så taler de næsten et forståeligt sprog. Der er meget, der taler for Norge.

 

Hvordan kommer man igang med eksport til Norge?

Hvis du allerede har erfaringer fra det danske hjemmemarked ved du allerede en hel del om dine kunder. Den viden skal du - med tilpasning til lokale Norske forhold - naturligvis bruge bedst muligt.

 

Og hvad så med Norge rent konkret?

Du bruger de samme metoder, som da du påbegynte salg til hjemmemarkedet.

 

Dine kunder er typisk nok nogenlunde samme slags kunder, selvom det kan være forskel på traditioner, handelsmetoder mv.

 

Start med at danne dig et overblik over dine konkurrenter. Det giver dig et ret godt overblik over måden man markedsfører sig på, hvilke konkurrenter der er og dermed også hvilke vilkår, der gælder i det marked du skal operere på. 

 

I den forbindelse kan du finde en hel del via en helt almindelig Google søgning. Men du kan også søge på branche fx i Proff. 

 

Du kender den sikkert fra Danmark, men der findes også en .no og .se version. Her kan du se et klip fra et søgeresultat på Proff.no på søgningen "Arbeidsklær" - altså arbejdstøj:

 

Eksempel på søgning efter firmaer, der handler med arbejdstøj i Norge

 

Den kan du bruge til at finde forhandlere, konkurrenter og leverandører i Norge. 

 

Hvad er din rolle på det Norske marked?

Hvordan skal du opstarte det Norske marked?

 

Lad os prøve at gennemgå de 3 mest oplagte muligheder, der dækker mange iværksætteres situation.

 

Så klik på den situation, der passer bedst til dig, eller læs det hele:

 

1. Du sælger via en webshop, og vil gerne gøre mere ved Norge

 

2. Du sælger via forhandlere og vil gerne udvide med forhandlere i Norge

 

3. Du sælger til virksomheder og vil gerne finde Norske kunder, der ligner de virksomheder du sælger til nu.

 

Nederst i artiklen kan du læse om generelle gode råd til samhandel med Norge samt finde link til hvor du kan søge hjælp, få inspiration mv. 

 

 

1. Du sælger via en webshop, og vil gerne gøre mere ved Norge

Ok. Du skal så træffe nogle valg. Det kan godt lade sig gøre at sælge via en dansk hjemmeside med domæne .dk eller .com, men det mest optimale er en rigtig norsk hjemmeside med norsk sprog og med domænet .no.

 

Og meget gerne med en norsk fysisk adresse. Men du kan også gøre det uden. Du skal bare sætte dig lidt ind i told og moms. Normalt er der ikke told på selv om Norge jo ikke er EU-medlem, men tjek for en sikkerhedsskyld. Især madvarer og tøj er der normalt told på. 

 

Men får du registreret virksomheden i Norge gør det ikke din shop dårligere... Det skyldes udover troværdigheden (Norsk firma til Norsk forbruger) også at dine kunder ikke skal slås med told og moms. Husk Norge er ikke et EU-land så det kræver at kunderne betaler told, lidt som mange nu oplever ved køb i UK efter Brexit.

 

Det kan du skåne dine kunder for, ved at etablere datterselskab i Norge. Eller et såkaldt NUF. NUF er en forkortelse for Norskregistreret Utenlands foretak, og er en slags fillial i Norge. Find link til NUF i bunden af artiklen.

Har du et NUF får du som dansk eksportør et norsk momsnummer og kan derfor selv stå for håndteringen af moms i stedet for at lade dine kunder hænge på 

 

Det er modtageren - altså din kunde - som skal betale moms. Produkter som sendes til Norge faktureres excl. moms og så er det op til kunden at oplyse og siden indbetale til det Norske skattevæsen. Og det er jo lidt bøvlet især hvis din kunde er privatkunde.

 

Når du driver webshop på det norske marked er det vigtig at du gør det rigtigt. OG her tænker vi nok du skal bruge lidt konsulenthjælp. Når du arbejder med SEO i her i Danmark ved du sikkert hvor vigtigt det er med de rette søge ord og vendinger, udelukkelse af ord der har en anden betydning, opbyggelse af indhold, linkbulding, plus selvfølgelig alle de tekniske ting, som loadtider, h1 tags og alt det der. 

 

Med mindre du næsten er norsk, har en norsk medarbejder eller lign. vil vi stærk anbefale dig at søge konsulentbistand til det. Startinfo's partner DKNO partners vil kunne hjælpe dig og har gode forbindelse til norske medier mv.

 

En vigtig ting ved søgemaskinoptimering (på alle sprog) er formuleringer og stavning. DKNO partners har værktøjer til at sikre dig de rette ord, og tilgang til de rette links i Norge.

 

 

2. Du sælger via forhandlere og vil gerne udvide med forhandlere i Norge

Hvordan finder man forhandlere i Norge? 

 

Tja.. sådan set på samme måde som i Danmark. Er du i branchen har du måske allerede lidt kendskab til nogle firmaer i Norge, der kunne være interessante til at sælge dine produkter. Og i princippet kan du jo bare ringe til dem.... Men... Inden du gør det, så sæt dig rigtig godt ind i markedet, i deres virksomhed og hvordan de driver forretning.

 

Du kan tjekke deres økonomi på værktøjet Proff.no som omtalt ovenfor.

 

Økonomi oplysninger om et Norsk firma

 

Så får du i hvert fald et hurtigt indblik og kan vurderer om det er et firma, der passer lidt i størrelse til dine planer, og selvfølgelig også se om det nogenlunde har økonomien i orden.

 

Se firmaets hjemmeside igennen og Google dem. Ser det fornuftigt ud? Er der mange, der linker til dem ("firmanavn" site:.no), og se så på nogle af linkene... Er der omtaler af dem i aviser og medier, er der "eksperter" der henviser til dem, er der nogen, der omtaler dem på nettet. 

 

Er der Google anmeldelser? Er firmaet omtalt på Trustpilot eller lign.? I det hele taget så sæt dig ind i virksomheden, så godt som muligt. Søg også gerne lidt på de ledende medarbejdere. Ta' navnene og søge dem ud på fx Facebook. Du kan finde meget på nettet. Og det er godt at vide om direktøren er ivrig jæger eller veganer, politisk aktiv og meget mere. 

 

Prøv også at se hvordan de markedsfører sig, og hvilke produkter de ellers forhandler. Passer det med dine produkter? Kan du se lidt om deres avancer udfra katalog, hjemmeside eller lign.? Og hvad er deres markedsområde? Måske kan du finde en, der sælger i hele landet, eller skal du satse på flere små?

 

Når du så har lavet dit "hjemmearbejde" og forberedt dig så godt som muligt, kan du ta' kontakt til dem. 

 

Kold kanvas er lidt ufedt, så en forudgående henvendelse fx telefon eller en forsigtig forespøgende mail til hovedmailen/receptionen for tilladelse til at sende mail til den ønskede kontaktperson. Og når du så har fat i din kontaktperson,  så aftal at du besøger dem.

 

Der er mange muligheder for at finde forhandlere. Du kan også aktivt "håbe", at de kommer til dig fx. ved at deltage i en messe, hvor der typisk kommer virksomheder fra hele landet. Har du en stand der og et interessant produkt kan du jo udstille dit firma via en stand.

 

Men du kan også bruge messer omvendt. Besøg en messe og find de virksomheder, der potentielt også kunne forhandle dine produkter  Ros dem for en super flot stand og nogle interesseante produkter og påpeg så at de jo egentlig mangler din produkter for at gøre produktpaletten helt perfekt. Det virker! Vi har i Startinfo konkret viden om en iværksætter, der på dem måde kom hjem med ordre på mere end 200.000 kr. fra en "omvendt" messedeltagelse.  

 

 

 

 

3. Du sælger til virksomheder og vil gerne finde Norske kunder, der ligner de virksomheder du sælger til nu.

 

Du er på Business to Business markedet (B2B) og sælger nu dine ydelser eller produkter til Danske virksomheder. Og du gør det så godt at du tænker, der burde være muligheder uden for landets grænser.

 

I princippet er det lidt samme øvelse som i punkt 2.  Det handler bare lidt mere om virksomheden selv og ikke deres omverden.

 

Prøv om du kan finde deres nuværende leverandører og tjek dem lidt ud, så du ved hvem du er i konkurrence med. Kan du finde nuværende leverandørers katalog eller prisliste ville det være super.

 

Salg til andre virksomheder kræver ofte tillid. Og hvordan opnår du så den tillid? Det gør du blandt andet ved personligt fremmøde. Har du en eksportsælger skal du som indehaver nok være med ved første møde og måske en gang i mellem efterfølgende. Kunden skal føle sig vigtig og skal tro på dit firma.

 

Og i Norge skal man som i Danmark og andre lande naturligvis overholde sine aftaler. Og på eksportmarkedet er det ofte lidt vigtigere, for du er fra starten lidt "bag ud" på sprog, kultur mv. i sammenlignet med dine norske konkurrenter.   

 

 

 

Gode råd til samhandel med Norge:

 

1. Lad værd med at tale Norsk - eller prøve på det - med mindre du er næsten indfødt. Når vi danskere synes vi taler flot Norsk, lyder det som en fuld Svensker i Norske ører.

 

2. Beregn rigtig god tid til transport. Har du kunder møde, så forvent at det ta' langt tid at komme frem. Især hvis du skal køre til et møde ude i landet, så er vejen til selv de store byer stadig mange steder små, smalle, med hastighedsbegrænsninger. Vejene er tilgengæld rigeligt forsynet med langsomtkørende trafik, bjerge (!), nedfaldende sten og så det der sne, som de altså gøre noget mere i end vi gør her i DK. Tænk også i snekæder eller pigdæk, med mindre det er i sommerhalvåret og hvis du ikke skal op i fjellene. 

 

3. Nordmænd er stadig noget tilbageholdende med alkohol, når de er hjemme i Norge. Har du kun set nordmænd ved vestkysten eller i Jomfru Ane Gade, så er det ikke dækkende for nordmænd hjemme. Man drikker normalt absolut ikke øl til maden til frokost, og der er også nordmænd, der siger nej tak til en lys øl, for "tænk, hvis de andre på kontoret tror, jeg har drukket øl."

 

4. Behandel Norge med respekt. Ja det lyder måske lidt skørt, og det vil du nok under alle omstændigheder gøre, men fædrelandet, kongehuset er vigtigt og ikke noget man skal spøge alt for meget med. Norges nationaldag er 17. maj. Den dag er det en dum idé at spørge "hvorfor der er så tåbeligt mange flag over det hele". Men ellers er nordmænd bestemt ikke selvhøjtidelige, tværtimod. De har faktisk en veludviklet humoristisk sans. 

 

Du kan se en minikalender med "vigtige" dage i Norge her:

 

Kalender for helligdage og begivenheder i NorgeKalender over Norske hellidage og andre vigtige begivenheder i Norge. Vi opdaterer med kalenderen for 2022 senere på året.

 

 

Nyttige links om Eksport til Norge:

 

Udenrigsministeriet:

https://norge.um.dk/da/eksportraadet/norge-som-marked/
https://norge.um.dk/om-norge 

 

Dansk Erhverv:

https://www.danskerhverv.dk/siteassets/mediafolder/dokumenter/11-markedsrapporter/Norge 

 

DKNO partners: (bestilling af .no domæne, oprettelse af NUF, SOME.kampagner på Norsk)

https://dknopartners.com/ 

 

Messer i Norge:

https://www.norgesvaremesse.no/en/

https://www.byggreisdeg.no/

 

Toldmyndighed i Norge:

http://www.toll.no/ 

 

Registrering af NUF: (fillial)

https://www.brreg.no/andre-organisasjonsformer/norskregistrert-utenlandsk-foretak-nuf/ 

 

 

FAGLIGE

PARTNERE

EKSPORT

TIL NORGE 

 DKNO viser vejen til samhandel med Norge

 

 

 

Norge er smuk og sort! Skal du eksportere til Norge, så overvej lige afstandene. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Norge er geografisk helt vildt stort. Kør hjemmefra i rigtig god tid, hvis din kunde bor på Nordkap.

 

 

Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.