Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
 
 
 
 

Iværksættere i København


Iværksættergejst, skabelsen af nye virksomheder og arbejdspladser er vigtige for Danmark, men også for menneskers mulighed for at realisere deres drømme og interesser. Københavns kommune adskiller sig lidt fra det øvrige land, når det kommer til iværksætteri. For det er klart her langt de fleste iværksættere etablerer sig. Og ja det gælder også etableringsraten pr. indbygger, det skyldes ikke kun de mange, der bor i København. Procentsatsen er simpelthed også større. 

 

Det har vi meget respekt for her på Startinfo.dk og vil gerne dele nogle af de historier om mennesker, der har taget skæbnene i egen hånd, og har valgt at gøre en forskel.

 

Vi har foreløbig 3 artikler om iværksættere i København

 

Artiklen om Rasmus Vittrup og Anders Hyldig, Tales.

Artiklen om Anders Graabæk, Validate Consult 

Artiklen om Julie Zangenberg Cozy By JZ 

 

 

 

 

Tales er historien om små ambitioner. der blev til store. Og om organisk vækst, der blev til international succes med investorer om bord.

 

Fakta: 

Firma: Tales ApS

Indehaver: Anders Hyldig og Rasmus Vittrup

Adresse: Vermundsgade 19, 1.

Tlf.: 78 77 20 20

Mail: info@tales.dk

Hjemmeside: https://tales.dk/ 
Facebook: https://www.facebook.com/talesdanmark 

LinkedIn:  https://www.linkedin.com/company/talesgroup/ 

Instagram: https://www.instagram.com/talesdk/

YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCMCpDDBYgP-lDoj4jswK44Q 

 

Tales er en boghandel og det internationale navn (tales betyder fortællinger) er ikke firmaets oprindelige navn, men et klart signal om planerne om international ekspansion, Og nu har man endda fået kapital i ryggen til at realiseringen af væksten i både Danmark og udlandet.

 

Men historien starter et helt andet sted og i det helt beskedne.

 

Ideen til at etablere en boghandel på nettet

Rasmus Vittrup fik idéen tilbage i 2011, mens han var i gang med uddannelse på Syddansk Universitet i Slagelse. Sammen med Anders Hyldig etablerede de ebogreolen.dk. 

 

De 2 iværksættere var overbevist om, at der måtte være et behov for, at studerende kunne købe deres studielitteratur i de nye digitale formater - altså som ebøger - og på den måde spare lidt på udgifterne til bogindkøbet ofte finansieret af en presset SU-ydelse.

 

Men de 2 måtte hurtigt erkende, at lige netop lærebøger som hovedregel ikke kunne findes i hverken et lyd- eller digitalt format. Boghandlen blev derfor udvidet til at omfatte alle typer bøger i de digitale formater.

 

Men udviklingen i salget af digitale bøger i Danmark gik alt for langsomt. Kun fire procent af bogsalget i Danmark var  digitalt, hele 96 % stadig i form af trykte bøger.  

 

Men så må man jo tilpasse sig virkeligheden og "E'et" i Ebogreolen blev slettet og man tilpassede sig markedet og Rasmus og Anders introducerede derfor en slags bogklub, hvor medlemmerne for en fast pris på 79,- kr. om måneden kunne købe lige så mange bøger, de ønskede. Det var typisk til  en pris mellem 20 og 35 procent under den vejledende udsalgspris.

 

Bogklubben virkede og medlemmerne strømmede til

Bogsalget steg måned for måned. I 2017 kunne Anders gå fuld tid i virksomheden, der blev ansat en marketingchef og en kundeservicemedarbejder.

 

Virksomheden voksede stille og roligt, men i 2018 tog man et stort skridt fremad ved etablering af en aftale med Politikken.  Og i januar 2019 var der plads i budgettet til, at også Rasmus kunne gå fuld til i butikken.

 

Hvor omsætningen i 2015 alene kom fra abonnenterne, er andelen af detailkunder nu steget til at udgøre mere end 90% af salget.

 

Tales er et godt eksempel på en iværksættervirksomhed, der hurtigt kan tilpasse sig markedet.

 

Aftale med Politikken en blåstempling

“Vi føler, det er en blåstempling af vores lille virksomhed, når en stor spiller som Politiken Plus vælger at tage os i hånden og tør indlede en ny og spændende rejse med os,” udtalte Rasmus på det tidspunkt. 

 

Man har et standpunkt til man ta' r et nyt...

Sådan sagde en kendt politiker en gang, men det kan også gælde i boghandelsverden.

 

“Det er attraktivt at være herre i eget hus,” sagde Rasmus Vittrup i en artikel og fortsatte: “Vi har godt styr på, hvordan forretningsmodellen fungerer, og selv om flere penge kunne få det til at gå hurtigere, så er vi ikke i et kapløb med tiden.”

.

Men nu ser det bare anderledes ud

 

Den fremadstormende online boghandel

Tales.dk der selv har udviklet forretning via organisk vækst, har skiftet strategi og har netop fået en millionindsprøjtning af kapital. Kapitalen kommer fra en række Business Angels fra DanBAN

og Vækstfonden

 

-> DanBAN er en foreningen af mere end 250 professionelle investorer, såkaldte Business Angels, som typisk udover penge investerer tid i at hjælpe iværksættervirksomheden frem.  

 

-> Vækstfonden.er statens finansieringsordning for virksomheder med potentiale for vækst og udvikling. De virksomheder som Danmark ikke må gå glip af.

 

Det kan måske lyde mystisk, at en boghandel får tilført vækstkapital, men Tales.dk er ikke en hvilken som helst boghandel. Tales har vokset sig til at blive en af de allerstørste online boghandlere i Danmark med over 12 mio. bøger i kataloget.

 

Tales har siden etableringen ændret deres strategi ad flere omgange og skal nu endnu engang ud på et eventyr, men denne gang med kapital i ryggen. til fremtidig vækst i ind- og udland. Der er samtidig et super eksempel på hvordan iværksættervirksomheder hurtigt kan omstille sig op tilpasse virksomhedens produkter til nye tider og til andre muligheder, end dem man først fik øje på.

 

Det bliver spændende at følge de 2 iværksætteres udvikling i de kommende år. 

 

 #tales #iværksætter #startupdk #cphftw 

 


 

 

 

 

 

 

 

Iværksætteren Anders hjælper andre iværksættere til at vokse. Anders Graabæk har stiftet Validate Consult for at hjælpe andre iværksættere.

I sommeren 2019 stiftede Anders Graabæk virksomheden Validate Consult fra lokaler i det central København. Målet er at hjælpe andre iværksættere med at vækste. Og ved at hjælpe andre til at vækst, samtidig at få vækst i egen virksomhed.

 

Fakta: 

Firma: Validate Consult ApS

Indehaver: Anders Graabæk

Adresse: Schleppegrellsgade 10, 2200 København N

Tlf.: 21 96 96 37

Mail: anders@validateconsult.dk

Hjemmeside: https://www.validateconsult.dk/  
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anders-graabæk/ 

 

 

Iværksætteren og forretningsudvikleren

Anders er oprindeligt uddannet cand. mag. i musikvidenskab, men musik kan jo føre til mange ting herunder fast arbejde. Efter uddannelsen har han været en del af VentureCup, forskellige startups, et reklamebureau og sågar arbejdet med byudviklings i Københavns Kommune

 

Der efter gik turen til en konsulentvirksomhed, der skulle gøres klar til vækst, men hvor det i stedet blev en uventet redningsaktion, da tallene ikke var så gode som forventet og forretningsmodellen haltede.

 

Det blev startskuddet til at arbejde med iværksættere i Roskildes kreative bydel Musicon, hvor han blev daglig leder af Vækstfabrikken i Roskilde, og lavede selvstarter-programmet hvor han hvert halve år hjalp 10 nye virksomheder i gang.

 

En af dem var firmaet BOLD, der den gang gik under navnet L.A. Coffee, der var med i forløbet. Det skulle blive et længere varende bekendtskab.

 

Anders lærte helt vildt meget i den periode, men manglede stadig erfaringen med at starte noget op helt fra bunden. En ting er at hjælpe andre, noget andet er at stifte sit eget, med moms, bogføring, daglige udfordringer mv.

 

Som Anders udtrykker det: 

 

Iværksætteri er et håndværk og når man mestrer det kan det lige som musik udvikle sig til kunst

  

Anders stiftede Validate Consult.

Det var en velforberedt iværksætter, der gik solo med Validate i efteråret 2019. Anders havde prøvet rigtigt meget og lært meget, så de sidste ting i solo tilværelsen kunne hurtigt læres. 

 

Det var få måneder før Corona meldte sin ankomst, og det påvirkede naturligvis også Validate Consult. Som alle andre iværksættere, må man arbejde med sig selv og finde sit fodfæste. Som mange andre oplevede Anders at ordrebogen blev tom og opgaver udskudt da samfundet lukkede ned. Men en hurtig tilpasning gjorde, at han begyndte at hjælpe iværksættere og virksomheder med krisehåndtering i stedet, hvilket han (om end modvilligt) havde stiftet erfaring med et par år tidligere.

 

Kunder er meget varierede typer, og det er Anders egentlig vild med. Så lærer man mere!

 

Anders arbejder både med vækstiværksættere, soloselvstændige, vidensiværksættere, investeringsfonde og impact virksomheder. Den røde tråd imellem hans kunder er at som regel er værdibaserede. Det kan fx have udgangspunkt i bæredygtighed.

 

BOLD er egentlig en blanding af is kaffe og energidrik, men nu også udgangspunktet for en ny podcast

 

BOLD blev inspirationen til en ny iværksætterpodcast

En af opgaverne er deltagelse i advisory board i firmaet Bold Drinks. Her har Anders haft en god dansk case på lean startup. Og fulgt Lasse Søkilde fra Bold Drinks udvikle sig fra han var en ambitiøs 17-årig til i dag.

 

Jeg har set lærlingen blive mesteren. Jeg er dybt fascineret af hans drivkraft og gå-på-mod, som Anders udtrykker det.

 

Det samarbejde blev udgangspunktet for en ny podcast Becoming BOLD. Podcasten er skabt af Anders Graabæk (vært) og Lasse Søkilde  fra Bold Drinks. De mødtes første gang tilbage i 2015. I dag er ideen blevet til en virksomhed i vækst. Der er is kaffe på hylderne - nu i to varianter, BOLD har været et smut forbi Løvernes Hule, de har netop lukket en ny investering og forventningerne til 2021 er begrundet i salgstallene høje.

 

I Becoming BOLD podcasten er alle mellemregningerne med. Tvivlen. Ricisierne. Nederlagene og succeserne. Al det der normalt er for langt til hurtige medier, for detaljeret, måske for personligt og for nørdet.

 

Formålet er ærligt at give et mere reelt billede af, hvad det kræves at bygge noget stort op fra bunden. Podcasten er samtidig et case-eksempel på, hvordan en systematisk tilgang til forretningsudvikling kan være afgørende for om iværksætterdrømmen bliver til virkelighed.

 

Hvorfor (endnu) en podcast?

Lasse Søkilde udtaler:

 

Jeg er fra en lille by i Jylland og var – indtil jeg mødte min co-founder Adrian - meget alene med mine iværksætterdrømme. Med Bold og podcasten vil jeg gerne inspirere danskerne til at tænke større så vi hver især kan udnytte det potentiale vi alle har.”

 

Historien om de 2 indehavere af Bold Drinks og Anders Graabæks assistance med forretningsudvikling kan nu forhåbentlig inspirere Startinfo's læsere ved lytning af Podcasten.

 

#validate #bold #iværksætter #startupdk #cphftw 

 


 

 

 

Nedenfor finder du endnu en artikel om en lokal iværksætter i Københavns Kommune. Det er Julie Zangenberg, der har lanceret en webshop med eget modebrand.

 

Cozy by JZ - Julie Zangenberg

 

Denne artikel er udarbejdet sammen med vores samarbejdspartner BizzUp.dk

 

Cozy by JZ er Julie Zangenbergs webshop og tøjbrand

 

 

Fakta: 

Firmanavn: Cozy by JZ

Indehaver: Juile Zangenberg

Adresse: Spaces, Ny Carlsberg Vej 80, 1799 København

Telefon: 69 88 49 99

E-mail:cozy@cozybyjz.com

Hjemmeside: https://cozybyjz.com/  

Facebook:https://www.facebook.com/cozybyjz/

Instagram: https://www.instagram.com/cozybyjz/


Julie Zangenberg kan trods sin unge alder på blot 32, snart fejre 20-års jubilæum i showbusiness. Den unge skuespillerinde fik sit gennembrud, da hun som 12-årig debuterede med hovedrollen i filmen ”Klatretøsen”. I dag lever hun af virksomheden, Cozy by JZ, som laver hygge du kan tage på.

 

Julie Zangenberg er vokset op i et barsk kvarter i København.

”Jeg fik en masse tæsk. Jeg lærte også at give tæsk”, indrømmer Julie, da hun for første gang fortæller sin historie, til en fyldt sal i Spanien til den danske iværksætterkonference, Seedster. ”En dag gik seks børn sammen omkring mig, og sendte mig på hospitalet. Som i en Disney film kommer der en sygeplejerske, og spørger ind til hvad der er jeg drømmer om. Jeg er 12 år på dette tidspunkt og jeg svarer hende, at jeg drømmer om at blive cirkusprinsesse og Business woman”, fortæller Julie Zangenberg, som allerede den gang havde forståelse for det kreative, men også for forretningsdelen.

 

Det hele startede med Klatretøsen

Sygeplejersken åbnede sit netværk for den unge Julie, og skaffede hende en casting hos den største børnecaster, vi på daværende tidspunkt havde i Danmark. Det endte med at Julie fik hovedrollen i den populærere biograffilm, Klatretøsen, som samme år vandt børnejuryens særpris ved filmfestivallen i Berlin.

 

Efter debuten fik den unge skuespillerinde flere jobs. ”Det var en hård, men sjov og spændende branche. Men jeg kunne se, at de skuespillere jeg arbejdede sammen med, levede et andet liv, end det jeg drømte om. Jeg ville lave forretning. Det resulterede i, at jeg ved siden af mit skuespil stod i butik og bagerforretning, for også at tjene mine penge den vej”, fortæller Julie Zangenberg.

 

Jobs bag disken blev skiftet ud

Men som Julie Zangenberg blev mere og mere kendt, blev det mere og mere besværligt for hende at stå i butikker og passe sit arbejde. Butiksarbejdet blev skiftet ud med telefonsælgerjobs, som nemmere kunne håndtere hendes kendte ansigt, men senere fandt hun en vej hvor hun kunne gøre gavn af kendiseffekten. ”Jeg har altid været glad for at have småjobs ved siden af, og da jeg blev lidt ældre, så jeg et hul i markedet. Min far er inden for IT, så han havde et stort netværk inden for IT-virksomheder, som manglede videoreklamer. Jeg kendte en del fra foto- og videobranchen fra mine skuespillerjobs. Det resulterede i en del jobs, også helt op på et niveau som Microsoft Denmark.”

 

Senere blev det til en madblog, madprogrammer og en kogebog. I 2017 blev Julie Zangenberg kontaktet af en fyr, Erik, som gerne vil lave tekstilprodukter af en højere kvalitet, og brandet skulle være i den kendte skuespillerindes navn og brand. Erik præsenterede sit projekt, og sammen udviklede de to en tøjkollektion af hyggetøj.

 

Iværksætterdrøm om hygge

”Hygge er sindssyg vigtigt. Når jeg kommer hjem efter en lang arbejdsdag, så smider jeg Iværksætter Julie Zangenberg lever af at sælge tøj og sko til hygge skoene og tager hyggesokker på. Jeg tager mit mest afslappende tøj på, som giver mig superkræfter. Hygge er det tidspunkt, hvor vi føler os allermest tilpas”, starter Julie Zangenberg som iværksætter-pitch til de mange tilhører. ”Derfor laver vi produkter ud fra sæsonen, som passer til hyggesituationer: Rejsetasker, sandaler, sokker, tørklæder, nattøj, og så videre, med det fokus at du skal føle dig tilpas. Vores badetøj dækker for eksempel mere af maven, end mange andre bikinier”, fortæller Julie Zangenberg og fortsætter, ”vi tager længere uddannelser end nogensinde før, vi arbejder mere end nogensinde før. Vi vælger at blive skilt og være alene – klare os alene – mere end nogensinde før. Derfor skal vi passe på os selv. Vi skal hygge om os selv. Cozy er hygge du kan tage på”, fortæller Julie om den tid for 4 år siden, hvor det hele startede. Det blev til flere produkter til kvinder indenfor hygge, og iværksætterdrømmen tog fart. ”Butikkerne forstod vores koncept og tog godt imod det fra start,” fortæller Julie.

 

All in i virksomheden

Det går mere og mere op for Julie Zangenberg, at det er hende der er virksomheden. På daværende tidpunkt ejede Julie 0 % og Erik 100 % af virksomheden.

 

”Jeg kunne mærke, at jeg ville være hovedaktionær og gå all in i virksomheden. Så med respekt for konstellationen, og alt det arbejde Erik også havde lagt i det, gik jeg til ham og fortalte, at jeg ønskede at eje størstedelen af virksomheden, og at det skulle have et selvstændigt CVR-nummer. Erik grinede af mig og sagde, at det var han fuldstændig enig i. Han ville fortsat gerne eje 20 %, men han anerkendte det arbejde jeg have lavet.” fortæller Julie.

 

Investorer eller ej

De første produkter kom på gaden i sidste halvår af 2017. I starten af 2019 blev de to partnere enige om at Cozy by JZ skulle gå efter en at virksomheden fik sit eget CVR nummer. I sommeren 2019 gik Julie fuldtid i virksomheden, og fik 80 % af ejerandelene. Efter den nye virksomhedsform, blev de to iværksættere enige om, at de havde brug for kapital.

 

”Vi tænkte, at vi skulle have 1 million gennem investorer. Jeg dykkede ned i vores virksomhed og markedet, statistikker og vores forventninger til fremtiden, for at gøre os klar til samtaler med investorer”, fortæller Julie Zangenberg.

 

Cozy by JZ fik en del nej’er, men også en del ja’er. Men de fleste ja’er havde en del forbehold som ikke faldt i god jord hos den kvindelige iværksætter.

 

”Det var en hård tid for os og jeg var meget presset”, fortæller den kvindelige iværksætter inden hun viser en video af en grædende Julie, der var optaget 1 år tidligere, midt i de svære investorsamtaler. På videoen fortæller en ærlig og grådkvalt Julie: ”Jeg har lavet den her video til, hvis alting går op, hvilket det nok skal….så til at minde mig om, hvor fucking uoverskueligt og hårdt det er nogle gange. Hvor meget jeg går op i det her. Lige nu har jeg allermest lyst til at smide hele lortet ud af fucking vinduet. Jeg har en følelse af ikke at være god nok. At jeg er alene. At jeg i gang med noget der er umenneskeligt.” En stående klapsalve fylder salen i Spanien efter den ærlige video, og en fællesskabsfølelse og medfølelse summer i salen i flere sekunder.

 

Mavefornemmelsen sagde nej til investorer

Julie kom langt med investorerne, men hun mærkede ikke den ønskede energi hos investorerne og valgte derfor at takke nej til de mange millioner. ”Jeg kunne mærke, at jeg var nødt til at gøre det selv.

 

Jeg havde ikke løsningen, men jeg følte at jeg kunne gøre det bedre selv uden en investor ombord. Så jeg sagde højt til Erik: Vi kommer ikke til at skulle løse vores udfordringer med investorer. Jeg finder selv den million vi har brug for, for at det her lykkedes”, slutter Julie Zangenberg, men budskabet om at investorer ikke altid er løsningen.

 

I dag er Cozy by JZ i 150 butikker som Magasin og alle Scanlines færger, og er lige kommet til Sverige, Finland, Færøerne, Island og Grønland.

 

 #cozybyjz #iværksætter #startupdk #cphftw #zangenberg 


 

Siderne om iværksætteri i København præsenteres i samarbejde med Green Click - Specialister i online marketing, Revision Limfjord - bogføring og revision samt itn ∣ vision - software, salg og lagerstyring til webshops.

 

 

 

PARTNERE I

KØBENHAVNS KOMMUNE:

 

 

ITN Vision Software til webshops

Revision Limfjord - bogføring og revision

 

 

 Green Click Online Specialister i onlinemarketing, facebook og instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 




3. Arrangementer og events i København Kommune5. Er du elev eller studerende i København?
Startinfo.dk ApS
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.