Forside
 
 
 
 
 
 
 
 

Lokale iværksættere i Aalborg

Her på Startinfo dyrker og hylder vi iværksætteriet, i alle dets variationer og afskygninger.

 

Derfor har vi også valgt med jævne mellemrum at præsentere forskellige iværksætterhistorier fra det virkelige liv. Historier om ganske almindeligt ualmindelige iværksættere - altså dem med familie, lokalt tilhørsforhold og en virksomhed, der ikke planlægges solgt til en kapitalfond i den nærmeste fremtid. Alle dem, som skaber de virksomheder, som holder landet i gang, og som ofte servicerer de rigtig store virksomheder, med mange år på bagen.

 

Hvad har motiveret dem til at starte egen virksomhed, hvad har været svært undervejs og hvilken forberedelse er der gået forud for etableringen? For måske er der noget at både lære og inspireres af...

 

Lene Bremer

Historien om en iværksætter i Aalborg

 

Lene Bremers firma handler om farver og sammenhæng i farver og passion for detaljer

 

 

Fakta:

Lene Bremer, indehaver Lene Bremer

Mobil: 5134 4435
E-mail: kontakt@lenebremer.dk
Hjemmeside: www.lenebremer.dk 
Facebook: https://www.facebook.com/Lene-Bremer-427417374465626/

Instagram: https://www.instagram.com/lenebremer/?hl=da (SKAL SES!)

 

Lene:

Lene Bremer kan vel bedst beskrives som en farverig personlighed, både i direkte og overført betydning, udrustet med det som hun selv kalder en finurlig popcorn-hjerne. Oveni det kommer en gejst og passion for det hun laver, som man simpelthen ikke kan undgå at blive smittet af.

At man kan leve at netop kombinationen af kreativitet, gejst og en finurlig hjerne, er Lene det bedste bevis på. Hun har nemlig formået at udleve det mange drømmer om, at gøre sin kreative åre til sin levevej. Det på trods af, at hun som yngre netop gik rundt med tanken om at “kreativitet kan man da ikke leve af”, og derfor valgte at uddanne sig til sygeplejerske. Oveni det kom så senere en uddannelse som DISC konsulent samt en master uddannelse i neurokommunikation. Hun har i det hele taget arbejdet professionelt med mennesker i mange år - men altid savnet den kreative vinkel.

 

Koncept:

Lene elsker farver og mennesker. Men farver og udtryk skal give mening, og de skal først og fremmest harmonere med mennesker og virksomheder. Som Lene siger, er det ikke svært at finde firmaer med flotte hjemmesider, som tydeligvis er valgt af en kyndig designer. Men hvad nytter det, hvis man ved det fysiske møde med firmaet, får en helt anden oplevelse. “Stemningen", servicen, kundebetjeningen, indretningen, beklædning, virksomhedens breve osv, hænger måske bare ikke sammen med virksomhedens farvevalg og grafiske udtryk. Et “forkert” udtryk kan på den måde hurtigt give et dårligt indtryk, som i værste fald ødelægger den oplevelse, der egentlig var positiv inden mødet med virksomheden.

 

Det handler kort og godt om at skabe et harmonisk, ærligt og genkendeligt udtryk, og det er her Lene Bremers firma handler om farver og sammenhæng i farver og passion for detaljerLene Bremer kommer ind i billedet. Lenes kunder er erhvervsdrivende, både iværksættere og veletablerede virksomheder, som hun hjælper med at skabe en helhed, der virker og stemmer overens med firmaets egentlige "ånd". Udgangspunktet er altid kundens kerne af identitet, og målet at få 1. Produkt, 2. Den personlige del og 3. kundedelen til at gå op i en højere enhed.

 

Lene fortæller, at en del af hendes kunder er nye iværksættere, som har behov for en grafisk identitet ved opstarten. Det hele skal passe sammen. Lene husker tydeligt den iværksætter, som havde et lyserødt visitkort, mest vel egentlig, fordi en grafiker havde sagt, at det passede til hendes kunder. Hun undskyldte derfor lidt hver gang hun delte kortet ud til potentielle kunder og samarbejdspartnere - nok ikke den allerbedste start på et nyt kundeforhold. Når man kan se "sig selv i sit image", afleveres kortet med noget større selvtillid og selvbevidsthed. Behøver vi at sige, at nye visitkort klart gav mere energi...

 

Andre af Lenes kunder er mere etablerede virksomheder, som fx. et sundhedshus, et revisionskontor og sågar en grafisk virksomhed der har set vigtigheden af også at præsentere sig bevidst offline. Måske er det ikke bare farverne, indretningen og udtrykket, der efterhånden bliver lidt slidt. Måske er det noget så "Emma-Gad-agtigt" som høflighed fra firmaets ansatte det skorter på. Det med de ansatte er altså ret så vigtigt, understreger Lene. Hun oplever ofte, virksomhederne glemme at have focus på de (dårlige) signaler, som de ansatte sender. Man bør indimellem som virksomhedsejer stille sig selv det helt basale spørgsmål : “Er vi egentlig servicemindede som medarbejdere i virksomheden her, og hvordan ønsker vi i det hele tager at fremstå”.

 

I den forbindelse kan Lene ikke lade være med at nævne en oplevelse hun selv har haft i Aalborg. En medarbejdere, der nu for at sige det som det var, kastede op ved Jomfru Ane Gade i Aalborg iført "firmapåklædning". Uden at nævne firmanavnet, kan vi nok her afsløre, at den slags bestyrker Lene i, at der er et behov for hendes ydelser.

 

Idéen

Ideen til firmaet Lene Bremer er ikke kommet “overnight”. Når Lene idag tænker tilbage, er der mange ting, der har ført hende frem til den virksomhed, hun nu driver. Erfaringer fra tidligere lønmodtagerjobs og såmænd også 2 tidligere virksomheder har alle peget i samme retning. Kombinationen af kreativitet og mennesker har altid været vigtig for Lene, og så gik der som bekendt en del år før hun erkendte, at man faktisk godt kan leve af at være kreativ.

Første forsøg var i 2006, hvor Lene startede et firma indenfor design skrædderi - BremerM. Fundamentet for BremerM var at kombinere tøj og tekstiler, der matchede det enkelte menneske. Den faglige ballast var en design-konstruktionsskrædder uddannelse og Idéen var sådan set god, men timingen ikke just fremragende: For i 2008 kom finanskrisen buldrende og Lene måtte lukke firmaet.

 

I 2016 startede Lene så “Livspassion” - en virksomhed der kan ses som en direkte forløber for den nuværende, men med fokus på private hjem. Her kunne Lene koble sin interesse for design, indretning og farver med kontakten til de mennesker, der skulle bo i husene og få indretningen til at harmonere med deres liv.

 

Hurtigt fik Lene Bremer for alvor øjnene op for et stort behov i erhvervslivet. Lene så virksomheder, som i den grad var(er) kendetegnet ved anonymitet og ensartethed. De samme skrifttyper og kontorer, de samme jakkesæt og visitkort, og ofte en markant forskel mellem den offentlig online profil, og så den kunderne rent faktisk møder, når de har kontakt med virksomheden i "den virkelige verden".

 

Det måtte man kunne gøre noget ved! Og hvis ikke Lene skulle, hvem så? Siden 1.1.2019 har Lene derfor udelukkende arbejdet med erhvervsfokus i den nye virksomhed, Lene Bremer.

 

Forberedelse

Lene har som næsten alle iværksættere søgt rådgivning i forbindelse med starten. Hun har modtaget iværksætterrådgivning via Business Aalborg, og været meget glad for det.

Men hun har også været ret målrettet og deltaget i flere kurser og camps igennem Erhvervshus Nordjylland.

 

2 skal nævnes særligt i denne omgang:

 

-> Business Model Canvas, under kyndig ledelse af konsulenthuset Primus Motor fra Ry. Det gav et virkeligt godt indblik i Lenes egen virksomhed, hendes relationer til kunder, leverandører og de "værditilbud" (udtryk fra BMC) Lene giver kunderne med hendes virksomhed

 

-> Et salgskursus ved Preben Braagaard fra Coachers var virkeligt godt. Det gav nogle gode brugbare værktøjer, der med det samme kunne anvendes i dagligdagen. 

 

Desuden har Lene Bremer valgt at gøre brug af en personlig mentorer i form af en erfaren erhvervsperson. Der er også brugt en advokat til nogle småting... men ingen revisor i denne omgang, Lene laver selv bogføring, men en revisor hjælper hende indimellem lidt på vej.

Lene har prioriteret at deltage i netværk og det har været super godt. Hun er i 2 grupper, dels en private mini erfagruppe med andre selvstændige, og dels via medlemskab af Erhverv Norddanmark, som er Aalborgegnens største erhvervsorganisation med mere end 600 medlemmer....

 

Starten

"Det var enormt rart at få kundegruppen på plads... nu giver det så meget mening", som Lene selv udtrykker det. At tage sin “egen medicin" og målrette signalerne til kunderne, har fået det hele til at falde på plads...

 

Venner og bekendtes forståelse af livet som selvstændig er meget forskellige. Lene har en del veninder, som selv er selvstændige, og de kan sagtens sætte sig ind i oplevelsen af, at det kan være "champagne den ene dag og (næsten) "gravøl" dagen efter. Udsvingene er jo simpelthen bare meget større end det som lønmodtagere oplever. Har man ikke prøvet det, kan det være svært at sætte sig ind i. Mange siger: “Jamen, du kan jo bare trække det fra i SKAT", uden at tænke over, at der skal penge til at indkøbe tingene alligevel, og der skal være indtægter før der bliver noget SKAT at trække det fra i. Og så trives fordomme a la “du kan da sagtens bage kage til skolen, for du er jo selvstændig", forresten stadig i bedste velgående, skulle vi hilse fra Lene og sige..

 

Fremtiden

Lenes ambition er at gøre sit firma større, og på sigt udvide med egen grafiker og måske "blæksprutte”, der både kan bogføre, opdatere hjemmeside lave aftaler mv. Lige nu er der et tæt samarbejde med en freelance grafiker og i øvrigt også en freelance tømrer, der bla opbygger messestande. Lene vejleder nemlig også kunder om messestande, som det skete for nyligt i forbindelse med en Dagrofa messe...

 

På Startinfo ønsker vi lykke til, og er overbeviste om at de planer nok skal blive virkelighed, for som Lene Bremer siger..

 

Helstøbte kundeoplevelser - de kan altså måles på bundlinjen...

 

Farverne skal hænge sammen... Man skal kunne genkende hjemmesidens udtryk, når man er i firmaets mødelokale.

 

 

 

 

 

 

PARTNERE I AALBORG

KOMMUNE:  

 Logo Infolinkkurser og iværksætteruddannelsen


Link til Dansk Revision, Aalborg 

 


Link til LegalUp

Link til Boxit Flexoffice kontorhotel Aalborg

 

 

Link til mand og bil netværk for selvkørende arbejdskraft 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Denne side om iværksætteri i Aalborg er støttet af Infolinkkurser, Boxit Flexoffice, LegalUp, Dansk Revision - Aalborg samt Mand&Bil - netværk for håndværkere og handymen.

 

 

 

 

 

 

 




5. Netværk for Iværksættere i Aalborg7. Er du elev eller studerende i Aalborg?
Startinfo.dk
Rubjergvej 67, Lønstrup, 9800 Hjørring
Strandvejen 16, 9000 Aalborg
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.