AIDA modellen for salgsbrev
Hvordan skriver man et godt salgsbrev?Ja, man kan fx bruge AIDA-modellen, der er en "tommelfingeregel" for kommunikation fx i forbindelse med salgsbreve.
AIDA står for Attention Intrest Desire Action, og beskriver sådan set den ideelle rækkefølge i kommunikation med en kunde. På dansk er ordene Opmærksomhed, Interesse, Ønske og til sidst Handling.
Brug fx modellen i et salgsbrev, et opslag på Facebook eller en folder for dit firma.
A: Når din kunde ser fx salgsbrevet har du kun meget få sekunder for at fastholde kundens interesse... Virker det kedelig eller uinteressant ryger det ofte lige i papirkurven. Så en fængende overskrift a la "Få 1.500 kr. mere til dig selv hver måned" eller lign. Det er interessant for de fleste.
I: Du har nu opmærksomheden, så skal du skabe interessen ved at tegne et billede i kundes bevisthed om at det her er interessant, muligt for ham eller hans firma...
D: Skab dernæst ønsket om "mindre bøvl", "flere penge", eller hvad det nu er dit firma kan hjælpe med.
og til sidst...
A: Action eller "Call to Action", som man ofte siger. "Ring nu og få de første 3 mdr. gratis på prøve" eller "Bestil inden jul/nytår/påske/sommer og opnå..." Altså frist kunderne, mens de ser dit materiale. Skal det først genfindes falder dine muligheder for succes betydeligt.
Læs i øvrigt vores IværksætterGuide:
→ IVÆRKSÆTTERGUIDE UNDER START → IVÆRKSÆTTERGUIDE EFTER START
|
|
|