Due Diligence - undersøgelse af en virksomheds værdi.
Hvad er en virksomhed værd? Og hvordan undersøger man det?Det er ret typisk at sælgere af en virksomhed, synes den er ret meget værd. Det kan jo være et helt livs indsat. der er lagt i at opbygge og drive dem. Det er jo fair nok. Men hvordan får man egentlig den viden om en virksomhed, der gør at man kan vurdere den rigtigt? Eller så realistisk som muligt.
Ud over den almindelige forhandling, så bør man bygge forhandlingen på konkret viden. Og for at gøre det, gennemfører man en undersøgelse af virksomheden. Eller på "nudansk", man laver en due diligence.
Hvad er due diligence?Man hører ofte i presse, at der skal laves en "due dilligence" . Det er et begreb, der dækker en samlet og ofte meget grundig analyse af en virksomhed. Det bruges ofte i forbindelse med børsregistrering eller hos lidt mindre virksomheder i forbindelse med udarbejdelse af et salgsmateriale ved ejerskifte.
Det handler fx om at håndtere usikkerhed og vurdere, hvor stor risiko der er i den branche virksomheden opererer i. Og på den måde virksomheden driver sin forretning.
Skal der laves en "due diligence" i forbindelse med et salg af en virksomhed, er det ofte en advokat eller en revisor, der udfører det. På lidt hverdags dansk kan man vel sige, der er tale om at undersøge om der er "lig i lasten".
Er det en mindre handel er det måske køber selv, der gennemfører en minianalyse. Og det er altså en god idé at gøre.
Der er også lidt "bull shit bingo" over det "Due Diligence"... De mennesker, der bruger begrebet "Due Dilligence", taler ofte om agilt, disruption og boostrapping... Man behøver ikke at forstå alle fremmedordene for at blive en god iværksætter.
Hvis du vil lære mere om "due diligence" så følg linket her til den Engelsksprogende version af WikiPedia.
Læs i øvrigt vores IværksætterGuide, som gerne skulle være renset for floskler:
→ IVÆRKSÆTTERGUIDE UNDER START → IVÆRKSÆTTERGUIDE EFTER START
|
|
|