Forside
 
IværksætterGuide
 
 
 
 
Om Startinfo.dk
 

Due Diligence - undersøgelse af en virksomheds værdi.

 

Hvad er en virksomhed værd? Og hvordan undersøger man det?

Det er ret typisk at sælgere af en virksomhed, synes den er ret meget værd. Det kan jo være et helt livs indsat. der er lagt i at opbygge og drive dem. Det er jo fair nok. Men hvordan får man egentlig den viden om en virksomhed, der gør at man kan vurdere den rigtigt? Eller så realistisk som muligt. 

 

Ud over den almindelige forhandling, så bør man bygge forhandlingen på konkret viden. Og for at gøre det, gennemfører man en undersøgelse af virksomheden. Eller på "nudansk", man laver en due diligence.

 

 

Hvad er due diligence?

Man hører ofte i presse, at der skal laves en "due dilligence" . Det er et begreb, der dækker en samlet og ofte meget grundig analyse af en virksomhed. Det bruges ofte i forbindelse med børsregistrering eller hos lidt mindre virksomheder i forbindelse med udarbejdelse af et salgsmateriale ved ejerskifte.

 

Det handler fx om at håndtere usikkerhed og vurdere, hvor stor risiko der er i den branche virksomheden opererer i. Og på den måde virksomheden driver sin forretning. 

 

Skal der laves en "due diligence" i forbindelse med et salg af en virksomhed, er det ofte en advokat eller en revisor, der udfører det. På lidt hverdags dansk kan man vel sige, der er tale om at undersøge om der er "lig i lasten".

 

Er det en mindre handel er det måske køber selv, der gennemfører en minianalyse. Og det er altså en god idé at gøre.  

 

Due diligence et smart udtryk for en grundig analyse af en virksomhed

 

Der er også lidt "bull shit bingo" over det "Due Diligence"... De mennesker, der bruger begrebet "Due Dilligence", taler ofte om agilt, disruption og boostrapping... Man behøver ikke at forstå alle fremmedordene for at blive en god iværksætter. 

 

Hvis du vil lære mere om "due diligence" så følg linket her til den Engelsksprogende version af WikiPedia.

 

 

Læs i øvrigt vores IværksætterGuide, som gerne skulle være renset for floskler:

 

→ IVÆRKSÆTTERGUIDE FØR START 

→ IVÆRKSÆTTERGUIDE UNDER START

→ IVÆRKSÆTTERGUIDE EFTER START

  

 

 

 


 

A

ABC analyse - hvordan bruger du ABC analysen?
Agil
AIDA
Aktieselskab
Aktiver
Arbejde
Arbejdsskadeforsikring

B

BBR
Billånsberegner
Bootstrapping
Branchekode
Branding
Business Angel
Business Model Canvas
BusinessBoost fra IværksætterDanmark

C

Content Management
Copyright
CrowdFunding
CSR
CVR

D

Dagpenge
Disruption
Due Diligence
Duplicate content

E

EAN nummer
Early Warning
Earlystage.dk
EBIT
Efteruddannelse
EFU modellen
Egenkapital
Erhvervsforsikring
Erhvervshus
Erhvervskontor
ESG - En let forståelig guide til ESG

F

FACEBOOK
Fiasko
Franchising

G

GDPR - beskyttelse af
GEW - Global Entrepreneurship Week

H

Handicap som iværksætter
Hvidvask

I

Iværksætter "overlevelse"
Iværksætterbarometer
Iværksætterkursus
Iværksætterordfører i Folketinget

K

Kontrollerede transaktioner blanket 05.021
Kundebesøg
Kørselsregnskab (Kørebog)

L

Lægepraksis, hvordan bliver man praktiserende læge?

M

Mand&Bil

N

Nudging - påvirkning af dine kunder

O

Ondernemersklankbord
Online Marketing Leksikon

P

Passiver
Patent
PESTEL analyse

Q

Quora

R

Regnskabsklasser
Restaurationsloven

S

Socialøkonomisk iværksætter
SWOT analyse

T

Turn around

U

USP - Unique selling proposition eller point

V

Varemærke
Vækstfonden
Væksthus
Startinfo.dk ApS - DIN nye iværksætterportal
Rubjergvej 67, Lønstrup
9800 Hjørring
5129 1110
hpw@startinfo.dk
CVR: 40043748
OK
Cookie information

Dette websted anvender cookies til at registrere, hvordan du og andre benytter hjemmesiden.
Disse oplysninger bruger vi bl.a. til at se, hvordan vi kan forbedre den for dig som bruger. Læs mere.